Utrechtse onderwijsproject Mixed classroom genomineerd voor Hogeronderwijspremie

Foto van de Mixed Classroom. Foto: Jikke de Gruijter/UU

Voor succesvolle wetenschappers zijn sinds jaar en dag allerlei prestigieuze prijzen te winnen, zoals de Spinoza- en de Stevinpremies. Maar hoe zit het met waardering voor topdocenten? In haar strategische agenda maakte minister Van Engelshoven daarom bekend dat ze ook onderwijsprijzen zou gaan uitreiken aan teams van hogescholen en universiteiten.

5 miljoen voor onderwijs
In totaal valt er voor deze Nederlandse Hogeronderwijspremies 5 miljoen euro te verdelen: 2,5 miljoen euro voor drie docententeams van hogescholen en hetzelfde bedrag voor drie teams van de universiteiten.

Het oorspronkelijke plan was om slechts twee prijzen van 2,5 miljoen euro toe te kennen, maar daar kwam vanuit de academische gemeenschap kritiek op. De topwetenschappers van De Jonge Akademie vonden het bijvoorbeeld “ongepast” om zulke hoge prijzen aan enkele individuen of kleine groepen toe te kennen, vooral in een tijd waarin het hoger onderwijs financieel onder druk staat.

Prijzen voor teamsp
“Naar die feedback hebben we geluisterd”, laat OCW-woordvoerder Michiel Hendrikx weten. “Daarom is besloten om meer mensen te laten meegenieten van de prijs. Zo’n bedrag is ook iets bruikbaarder, vooral voor kleinere instellingen.”

Het geld wordt bewust toegekend aan teams. Daarmee wil de minister samenwerking in het onderwijs waarderen en stimuleren. De winnaars mogen het geld gebruiken om met een eigen project een bijdrage te leveren aan het vernieuwen en verbeteren van het hoger onderwijs.

Mixed classroom
De Universiteit Utrecht heeft het project Mixed Classroom van Urban Future Studios ingezonden, waarbij de departementen Sociale Geografie & Planologie en Duurzame Ontwikkeling (Copernicus Instituut) van de Faculteit Geowetenschappen in samenwerken. Het onderwijs is voor studenten en beleidsmedewerkers. Zij worden in de klas uitgedaagd om samen te werken aan duurzaamheidsvraagstukken. Het onderwijs voor professionals wordt gekoppeld aan het reguliere onderwijs. In een artikel op de site van de UU noemt initiatiefnemer Jesse Hoffman de Mixed Classroom een eerste product van de zoektocht naar ‘het nieuwe klaslokaal’ die nadrukkelijk een brug naar de buitenwereld slaat.

Genomineerde teams

In principe zijn de genomineerden dus automatisch winnaars. Wie welk bedrag krijgt toegekend, wordt op 1 maart bekendgemaakt tijdens het jaarlijkse Comeniusfestival, dat dit keer online plaatsvindt.

·       Open-ICT team, Hogeschool Utrecht

·       LeerLevels, Hogeschool van Amsterdam

·       Team Space for All, Windesheim

·       TU/e Innovation Space, TU Eindhoven