Roeibaan in polder is haalbaar

Utrechtse roeiers hoopvol over roeiplan Rijnenburg

Roeiwater overhandiging kaart Foto: Koen van den Helder

De plannen zijn afkomstig van de Utrechtse studentenroeiverenigingen Orca en Triton en de roeiers van Viking en Rijnenburg. Zij ijveren al jaren voor extra roeiwater nu het Merwedekanaal waar ze met name trainen, steeds drukker wordt. Hun oog viel daarbij op polder Rijnenburg waar de gemeente in eerste instantie windmolens en 230 hectare aan zonnepanelen wil plaatsen en later huizen wil bouwen.

De roeiers zagen de kansen groeien voor hun plan voor roeiwater in de polder, toen Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden meldde dat er ook veel water in de toekomstige woonwijk nodig is om de polder leefbaar te houden. Doordat een deel van het polderland verdwijnt door de woningbouw, moet er compensatie komen voor het water zeker als er ook volgens de plannen een waterberging moet komen om in natte periodes water op te kunnen slaan en dat te bewaren voor droge periodes.

De roeiers lieten daarom hun plan samen met Stichting Watersportbaan Midden-Nederland (SWMN) onderzoeken op haalbaarheid door het Utrechtse Bureau Buiten. “Het is uit te voeren zonder dat dit de samenleving veel extra geld gaat kosten. Dit komt vooral doordat er vanwege alle bouwplannen toch extra oppervlaktewater aangelegd moet worden”, aldus Joost Hagens, een van de experts van het bureau die aan het onderzoek meewerkte. Het plan is onlangs aangeboden aan wethouder Eva Oosters.

Roeiwater, kaart Foto: Koen van den Helder

Laatste kans
Het haalbaarheidsonderzoek wordt door de roeiers gezien als ‘waarschijnlijk de laatste kans’ om roeien in Rijnenburg mogelijk te maken. Ze hopen dat de gemeente het roeirondje meeneemt in de uitgangspuntennotitie van de polder die de gemeente eind 2023 af moet hebben.

Het idee van een ‘roeirondje’ is niet nieuw. Lang ging het gelijk op met de ideeën voor een wedstrijdroeibaan in de polder. Maar een model wedstrijdroeibaan van 2200 meter bij 120 meter, valt niet te combineren met de plannen van de gemeente. Bruggen over een dergelijk grote plas leggen is moeilijk en duur.

Het ‘roeirondje’ is een mooi trainingsalternatief, zeggen de roeiers, dat ook nog eens gebruikt kan worden voor nationale wedstrijden. Het ‘roeirondje’ - van minimaal 4,5 kilometer lang en maximaal 80 meter breed - zal makkelijker te overbruggen zijn en is beter te combineren met de plannen van de gemeente.

Het roeirondje biedt ook ruimte aan andere vormen van recreatie, zeggen de roeiers. Zo is er in de plannen ruimte gemaakt voor een strand en kan het water gedeeld worden met andere vormen van actieve recreatie als kanoën, openwaterzwemmen en suppen. Ook de ruimte rond het water kan goed gebruikt worden door de toekomstige bewoners van Rijnenburg. “Bewoners kunnen een rondje roeibaan wandelen”, geeft Anne de Lange, voorzitter SWMN en woordvoerder namens de verenigingen, aan.

Voor gemotoriseerd vaarverkeer is er geen plaats. De Lange geeft aan dat de toenemende mate van gemotoriseerd verkeer op het Merwedekanaal juist een probleem is en dat als er “allemaal speedboten en dergelijke op het water gaan varen, het veiligheidsprobleem verplaatst wordt van het Merwedekanaal naar Rijnenburg".

Volgens De Lange is de baan hard nodig. “Roeien is misschien wel de grootste studentensport (meer dan tweeduizend leden bij Orca en Triton gecombineerd, red.) van Utrecht”, en ruimte moet daarvoor gefaciliteerd worden, vindt hij. Zo geven ook de voorzitters van de Utrechtse studentenroeiverenigingen Pien Kuiper (Triton) en Sarah Sedee (Orca) aan in een gezamenlijk persbericht: “Het roeiwater in de stad Utrecht is al jaren te krap en dat wordt alleen maar erger. Onze wedstrijdroeiers en -roeisters moeten noodgedwongen uitwijken naar Vianen, terwijl Rijnenburg op een half uurtje fietsen van onze huidige locatie ligt.” De studentenverenigingen zijn blij met de uitkomst van het haalbaarheidsonderzoek . “Supermooi dat nu blijkt dat roeien in Rijnenburg goed te doen is”, aldus Kuiper en Sedee.

Tags: roeien | triton | orca