Utrechtse studenten genomineerd voor Toegankelijkheidsprijs Utrecht

Wat dyslexie tot gevolg kan hebben. Illustratie Carla Francesca Castagno via 123RF

Geneeskundestudent Richard Horenberg is trots dat het platform dat onder zijn leiding is opgericht, nu is genomineerd voor de Toegankelijkheidsprijs. Deze prijs wordt sinds 2016 door de gemeente uitgereikt aan een organisatie die het best toegankelijk is voor mensen met een beperking.

Het Platform Onbeperkt Studeren is opgericht in december 2017 en bestaat uit zeven studenten met een beperking. De studenten geven onder meer voorlichting op open dagen, leveren input voor nieuw beleid omtrent studeren met een beperking aan de Universiteit Utrecht en zijn bezig met het optuigen van een buddyprogramma. Hierbij wordt een student met een functiebeperking gekoppeld aan een andere student met  - bij voorkeur - een soortgelijke beperking. De buddy is er voor een praatje en om de nieuwe student wegwijs te maken in het studentenleven. “De sterke kant van dit programma is dat studenten te maken hebben met een buddy die zelf ook een functiebeperking heeft en weet waar je allemaal tegen aan kan lopen”, zegt Richard.

De oprichting van het platform vloeide voort uit een onderzoek naar het universitaire beleid voor studenten met een functiebeperking die hij uitvoerde met Marieke ter Hoeven met wie hij van 2015 tot 2017 op het Descartes College zat. Een dergelijk platform aan de UU werd toen gemist.

De andere genomineerden voor de prijs zijn Stichting De Voedseltuin Overvecht, Bij Bosshardt Zuilen, het hulphond-project van het MBO en Star Lodge Hotels. Iedereen kan tot 21 mei stemmen op het project dat volgens hen de prijs verdient. De nummers één, twee en drie krijgen een geldbedrag van respectievelijk 3000, 2000 en 1000 euro.