Utrechtse studentenorganisaties starten campagne om coronagevaar in te dammen

Foto DUB

Het UU-bestuur juicht het initiatief toe en belooft te helpen om de campagne op te zetten, zo is te lezen in de coronavirus update die vrijdagavond naar alle studenten en medewerkers werd gemaild.

De Utrechtse studentbestuurders zijn geïnspireerd door hun Delftse collega’s. Naar aanleiding van het oplopende aantal besmettingen in die stad begonnen zij een voorlichtingscampagne met de boodschap dat het ‘vijf voor twaalf’ is.

'VIrus maakt comeback'
Studenten en medewerkers van de UU ontvingen de coronavirus update op een moment dat de persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge nog bezig was. De twee bewindslieden toonden zich daarin uiterst bezorgd over de verspreiding van het coronavirus in Nederland. Volgens Rutte is het virus met een “comeback” bezig.

Het kabinet kondigden daarom enkele maatregelen aan voor zes regio’s in Nederland, waaronder Utrecht, waar de situatie het ernstigst is. Deze maatregelen waren donderdag al uitgelekt. Het betreft daarbij onder meer een verplichte sluitingstijd voor de horeca en een beperking van de maximale groepsgrootte bij bijeenkomsten tot vijftig personen.

De maatregelen waren volgens Rutte en De Jonge onontkomelijk. Eén op de 250 Nederlanders is nu besmettelijk en de meeste nieuwe besmettingen doen zich voor onder jongeren en studenten.

Premier Rutte constateerde dat de meeste studenten wel degelijk doordrongen zijn van de noodzaak om de maatregelen na te leven. Uit gesprekken van ministers met studentbestuurders bleek volgens hem dat er “veel leiderschap” wordt getoond. Tegelijkertijd moest hij erkennen dat het vaak ook fout gaat. De feestende studenten in Leidse parken noemde hij “onverantwoord”. De Leidse rector had ze eerder al als 'ongelooflijke ezels' afgeschilderd.

Aanvullende maatregelen
De betrokken regio’s kunnen zelf nog aanvullende maatregelen nemen, kondigden Rutte en De Jonge in hun persconferentie aan. Op de site van de gemeente Utrecht was na afloop van de persconferentie alleen te lezen dat de gemeente de komende tijd verder in gesprek gaat met vertegenwoordigers van allerlei verenigingen en instellingen, waaronder de studentenorganisaties.

Waarnemend burgemeester Den Oudsten zegt te begrijpen dat jongeren de coronamaatregelen moeilijk kunnen volhouden, “zeker als je niet weet hoe lang het nog duurt, je onzeker bent over studie, baan en toekomst en je beperkt wordt in je dagelijkse bewegingsvrijheid”. Maar hij benadrukt het belang van de naleving van de maatregelen. “Alleen samen kunnen we verdere verspreiding van het virus voorkomen.”

Eerder riep het Utrechtsch Studenten Corps na een gesprek met de burgemeester de leden al op om geen huisfeestjes te geven. Het gesprek werd gevoerd nadat bij een hospiteersessie in een van de huizen een student besmet was geraakt.

Onrust bij coronagevallen
Ook het UU-bestuur doet een stevig appél op de Utrechtse studenten. In de corona update wordt studenten met klem gevraagd zich aan de maatregelen van het kabinet te houden. Dit om de gezondheid van andere kwetsbare mensen niet in gevaar te brengen, maar ook om te voorkomen dat het universiteiten straks weer verboden wordt om op de campus onderwijs te geven.

Daarnaast biedt de mail die het UU-bestuur vrijdag verstuurde veel informatie voor wie met vragen zit over het virus. Niet overbodig, want volgens het bestuur geeft het vaak veel onrust als docenten of studenten horen dat een (mede)student positief getest is. Maar bovendien is het veel studenten en docenten niet duidelijk wat ze in verschillende situaties moeten doen. Wat als je huisgenoot besmet is? Of wat als die alleen verkouden is?

Op de UU-site is daarom sinds vrijdag een coronacheck (pdf) te vinden die studenten en docenten kunnen raadplegen. Aan de hand daarvan kunnen ze bepalen of ze naar hun college of naar hun werk kunnen of niet. Ook is op de UU-site informatie te vinden over wat studenten, docenten en leidinggevenden moeten doen als er een besmetting op de universiteit geconstateerd is.

Het UU-bestuur sluit af met een oproep waarvan het alarmerend karakter niets aan duidelijk te wensen overlaat. “We doen een beroep op al onze medewerkers en studenten om hun verantwoordelijkheid te nemen om onze universiteit veilig en gezond te houden, en te helpen het coronavirus in te dammen.”