Utrechtse studentsporters ludiek in actie voor respect op velden

Sporters spoelen hun zonden weg bij de Witwasserij van theatercollectief WeLove2Sweat, foto Marco Reeuwijk

Drie Utrechtse studentensportverenigingen vragen dit weekeinde op ludieke wijze aandacht voor sportiviteit op het sportveld. De voetballers van Odysseus ’91, de volleyballers van USV Protos en de hockeyers van U.S.H.C. zetten onder meer de scheidsrechter op bijzondere wijze in het zonnetje.

“Ik ben een aanvoerder, jij ook?”, preken Mark van Bommel en Siem de Jong in een tv-spotje voor meer respect in het voetbal. Aan campagnes, posters, bijeenkomsten en gedragscodes geen gebrek de afgelopen maanden.

Volgens Studium Generale van de Hogeschool Utrecht en de verenigingen Odysseus ’91, USV Protos en U.S.H.C kun je sporters ook – of misschien wel beter - stil laten staan bij hun eigen gedrag door humor en speelse acties.

Tijdens het Olympeace weekend worden zaterdag en zondag scheidsrechters op ludieke wijze in de watten gelegd. 'Cheerleadende fitnesschicks' van studentendansvereniging STUdance begeleiden de scheidsrechters als ze het veld opkomen. Na afloop van de wedstrijd kunnen ze een massage krijgen. Clubscheidsrechters worden bovendien in een geheel nieuw tenue gehesen.

Daarnaast krijgen de aanvoerders van de teams, clubgrensrechters en trainers voor aanvang van alle wedstrijden een ‘sfeerbeheer-band' om de arm. Die alternatieve aanvoerdersband moet hen bewust maken van de belangrijke bijdrage die zij leveren aan de sfeer op en buiten het veld.

Na afloop van de wedstrijden worden de teams op een teamfoto gezet nadat ze bij de Witwasserij van het Utrechtse theatercollectief WeLove2Sweat hun sportzonden hebben opgebiecht en weggewassen.

De actie op sportcentrum Olympos wordt afgesloten met een benefietbarbeque waarvan de opbrengst gaat naar de organisatie Masterpeace . Daarna is er natuurlijk een studentikoos feest.