UU’ers trots over de finish bij eerste USP Marathon

Bijna veertig UU-teams en nog eens rond de honderd individuele lopers van de UU deden zondag mee aan de eerste Utrecht Science Park Marathon, de Utrechtse marathon die gesponsord wordt door de organisaties die gevestigd zijn in het Utrecht Science Park.

De omstandigheden waren prima. Een heerlijk lentezonnetje en een frisse temperatuur. Iets meer dan 4000 lopers hadden zich ingeschreven voor een van de afstanden van de USP marathon. Daaronder ook veel UU’ers. De meeste universitaire medewerkers liepen de estafette. Ze mochten de 42 kilometer over vier personen verdelen. De laatste halve kilometer werd met het hele team gelopen, zodat elk viertal gezamenlijk over de finish kwam. Zowel de start als de finish waren in De Uithof, op de Cambridgelaan.

Behalve voor de hele marathon konden de lopers kiezen voor de halve marathon, voor de 10 en voor de 5 kilometer. Veel UU-medewerkers bereidden zich met een clinic voor op hun afstand. Zo ook Hans Donck, medewerker administratieve processen en systemen, waarover DUB eerder berichtte. Van zijn clinicgroepje kwam hij na 27 minuten als eerste over de finish van de 5 kilometerwedstrijd. “Voor ons was het wel vroeg en dus nog wat koud, maar het was een mooie route en ik heb met plezier gelopen. We hebben gewacht tot iedereen van ons groepje over de finish was. De laatste loper deed er 37 minuten over en was op tijd binnen. Er was een tijdslimiet van 40 minuten.” Het is de loopgroep zo bevallen, dat ze dinsdag gewoon doorgaan met de looptraining.

Van de UU-teams was het team Hartlopers van het UMC Utrecht het snelst. Zij liepen de marathon in 2.50 uur. Tweede was een UU-team van de faculteit Diergeneeskunde met Arjen Timmerman, Lars Ravesloot, Wim Schijf en Bouke Smit. De UU-teams waren herkenbaar aan de USP-shirts die alle universitaire lopers hadden gekregen. De winnaar van de hele marathon was Jay Sauer (2.37.01) bij de mannen en Diergeneeskunde-alumna Lydia Doornbos (3.16.44) bij de vrouwen.

Het aantal deelnemers lag dit jaar beduidend lager dan de 9000 die zich drie jaar geleden voor de Utrecht marathon inschreven. Volgens de organisatie kwam dat omdat er een paar jaar geen Utrecht marathon is geweest en de datum van de marathon pas eind oktober bekendgemaakt werd. Veel lopers klagen dat de marathon erg vroeg in het seizoen was gepland, waardoor er weinig tijd was voor een goede voorbereiding.

“Dat we vroeg in het seizoen zitten, is ook onze kracht”, zegt Nicoline Meijer van het USP, de organisatie die namens de UU, de hogeschool Utrecht en het UMCU het gebied van het Utrecht Science Park stimuleert, “De USP marathon is nu de start van het loopseizoen. Voor 2016 hebben we nu al 20 maart vastgelegd als datum en we beginnen kort na de zomer met de inschrijving. Zo hopen we volgend jaar het dubbele aantal lopers te trekken.”

Tags: marathon