UU-bestuur: ‘Wij gaan geen bioscopen en theaters afhuren’

Geen colleges in TivoliVredenburg. Foto Wikimedia Commons / Michiel de Roo

“De kans dat wij massaal grote ruimten gaan afhuren voor hoorcolleges acht ik niet heel groot.” Rector Henk Kummeling klonk maandag resoluut toen studentraadslid Stephan Verhulst hem verzocht om op korte termijn op zoek te gaan naar locaties waar UU-studenten weer fysiek en coronaproof onderwijs kunnen volgen.

Verhulst vroeg aan het einde van de raadsvergadering aandacht voor het welzijn van studenten. Dat heeft volgens hem zwaar te lijden onder het gebrek aan gezamenlijk onderwijs. Andere universiteiten, bijvoorbeeld de Radboud Universiteit, benutten volgens hem wel de mogelijkheden van externe locaties. Eerder deze maand demonstreerden studenten tijdens een deels online demonstratie voor meer fysiek onderwijs. “Gaat de UU hier ook werk van maken?”

Volgens Kummeling moet de UU op dit moment vooral proberen om de eigen beschikbare ruimte om onderwijs te geven zo “efficiënt mogelijk” te benutten. Dat betekent dat er in eerste instantie gekeken wordt naar werkvormen die in het teken staan van kleinschalig en activerend onderwijs of gemeenschapsvorming, bijvoorbeeld voor eerstejaars. “Het is weinig zinvol om studenten op grote schaal samen te brengen voor instructieonderwijs, dat is nu eenmaal het gemakkelijkst om online te geven.”

Daarnaast is de rector huiverig voor de risico’s van van grote samenkomsten van studenten. Die kunnen immers weer meer coronabesmettingen met zich mee kunnen brengen. Volgens hem laten ook veel docenten merken hier bang voor te zijn.

Uit een peiling bij het DUB-panel blijkt dat er een scherpe scheidslijn loopt tussen docenten en studenten als het gaat om de vraag of meer fysiek onderwijs gewenst is. “Maar ik kan me eerlijk gezegd niet aan de indruk onttrekken dat de meeste studenten op dit moment ook niet zitten te wachten op grote hoorcolleges in TivoliVredenburg bijvoorbeeld”, stelde rector Kummeling.

Stephan Verhulst denkt daar anders over. Volgens hem is inmiddels voldoende bewezen dat studenten juist zitten te springen om onderwijs op de universiteit. “Vraag het anders aan de LSVb. Maar als studentengeleding merken we zelf ook: dit is wat studenten bezighoudt." Ook worden externe locaties bij andere universiteiten lang niet alleen gebruikt voor hoorcolleges. "Het is goed mogelijk, het gebeurt elders al en het heeft haast.”

Rector Kummeling zei open te staan voor een langer debat over dit onderwerp, maar voorlopig nog niet overtuigd te zijn.