UU-gebouwen genomineerd als gemeentelijk monument

Het Ruppergebouw, de Sterrentoren, het ketelhuis in de Noordwesthoek en Fort Hoofddijk. Foto's Gwenda Knobel

Om de bouwkunst in Utrecht uit verschillende bouwperiodes te bewaren, heeft het college van Burgemeester & Wethouders een selectie gemaakt van gebouwen uit de periode van na de Tweede Wereldoorlog. Vier van die panden staan in De Uithof.

Het Ruppertgebouw was het eerste gebouw op het in 1962 nieuw aangelegde universiteitsterrein in De Uithof. Het heette toen Trans 1 en is ontworpen door Sjoerd Wouda. Het was niet gebouwd voor de eeuwigheid. De Sterrentoren werd gebouwd voor de sterrenkundigen die in de toen nog donkere polder de hemel konden bestuderen. Maar de panden zijn ook genomineerd vanwege de bijzondere architectuur.

ketelhuis-noordwesthoek.jpgDe ketelhuizen (ook van Sjoerd Wouda) aan de Princetonlaan en de Limalaan zijn geselecteerd om hun uitgesproken architectonische vormgeving en de verbondenheid met de beginjaren van De Uithof.

Tot nu toe waren gemeentelijke monumenten gebouwen uit de jaren voor 1940. De gemeente wil nu ook voorbeelden van de bouwkunst tussen 1940 en 1970 behouden en heeft daarom een inventarisatie gemaakt van de Utrechtse bouwkunst uit deze periode.

Worden de genomineerde gebouwen een monument, dan zijn deze voortaan beschermd door de gemeente. De panden blijven wel in gebruik, maar mocht er onderhoud nodig zijn dan moet er eerst overleg plaatsvinden. Zo moeten de kleuren van bijvoorbeeld de kozijnen dezelfde kleur behouden.

Aan het eind van dit jaar wordt duidelijk of de genomineerde gebouwen daadwerkelijk een gemeentelijk monument worden. Het college van B&W neemt hierover een besluit.

De gemeente Utrecht telt nu drieduizend beschermde monumentale gebouwen, waarvan 1400 rijksmonumenten. Zes gebouwen hiervan behoren tot de UU. Daarnaast gebruikt de UU 50 gebouwen die ook op de lijst van rijksmonumenten staan. Een deel van deze gebouwen is eigendom van de universiteit, een ander deel wordt gehuurd.

De UU heeft ook een andere nominatie in de wacht gesleept voor Fort Hoofddijk. Als onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie komt Fort Hoofddijk mogelijk op de Unesco Werelderfgoedlijst te staan.

Meer lezen over de beginjaren van De Uithof? Bekijk het DUB-magzine 50 jaar De Uithof.