Meeste universiteiten gaan naar instellingscollegegeld

UU handhaaft laag tarief collegegeld voor Oekraïense studenten

Studenten uit Oekraïne hoefden vorig jaar slechts het reguliere collegegeld te betalen. Hoewel de studenten niet uit de Europese Unie komen, maakten de universiteiten en de meeste hogescholen voor deze studenten een uitzondering.

Na een rondgang van de NOS blijkt dat komend jaar acht universiteiten met deze korting stoppen. Nieuwe studenten uit Oekraïne moeten het instellingscollegegeld gaan betalen en dat kan afhankelijk van de studie oplopen van 8.000 tot 15.000 euro. Studenten die vorig jaar begonnen zijn, behouden het reguliere tarief.

Het argument is dat de universiteiten zelf het verschil moeten bijleggen en dat kan volgens collegevoorzitter Geert ten Dam van de UvA flink oplopen. Bovendien vinden de universiteiten het vreemd dat voor Oekraïners een uitzondering gemaakt moet worden, terwijl er ook andere vluchtelingen zijn.

Vanuit de koepelorganisatie UNL was er bij het ministerie op aangedrongen een landelijke regeling te treffen. Maar daar is het kabinet niet in meegegaan. Een laag tarief kon een ‘aanzuigende werking’ hebben, schreef minister Dijkgraaf eerder. Maar hij zat er kennelijk mee in zijn maag, want daarna vroeg hij de instellingen om toch korting te geven.

De Universiteit Utrecht is een van de universiteiten die daar gehoor aan heeft gegeven. Oekraïense studenten die komend jaar een studie bij de UU starten, betalen 2314 euro collegegeld. Vorig jaar ging het in Utrecht om zo’n twintig studenten.

Bij de hogescholen is het nog niet overal duidelijk, maar bijvoorbeeld Saxion en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen stoppen met de korting. De Hogeschool Rotterdam houdt het tarief laag, want er is eigenlijk niets veranderd: de oorlog is nog niet voorbij.