UU huurt TivoliVredenburg af voor groot lustrumfestival

Rockband Handsome Poets is de meest bekende band die optreedt tijdens het universitaire muziekfestival.

Op 31 maart organiseert de Universiteit Utrecht een groot muziekfestival in het kader van de lustrumviering. Headliner is rockband Handsome Poets, saxofonist Benjamin Herman treedt samen met studenten op.

Een groot festival in TivoliVredenburg, met bier, bandjes en jazz. Dat is nog eens andere koek dan vijf jaar geleden, bij het laatste lustrum van de universiteit. Toen organiseerde de universiteit een concertroute door de stad, met jazz- en klassieke optredens van studenten in universitaire panden. Ook leuk, maar een stuk minder groots. En met een laag rock-‘n-rollgehalte.

Dit jaar wordt de 380ste verjaardag van de universiteit grootser aangepakt. Op donderdag 31 maart huurt de Universiteit Utrecht vier podia in TivoliVredenburg voor het festival UUnited. In de Grote Zaal, Pandora, Cloud Nine en Hertz is zowel pop, jazz als klassiek te horen.

Publiekstrekker is rockband Handsome Poets, onder meer bekend van de nummers Sky on Fire en Dance (The War Is Over). Verder ligt de nadruk op het ‘eigen’ talent van de Universiteit Utrecht. Acht studentenmuziekgezelschappen, waaronder bigband USBB en Dekoor Close Harmony, zullen optredens verzorgen. De studenten worden op het podium gekoppeld aan bekende Nederlandse muzikanten als saxofonist Benjamin Herman en componist Merlijn Twaalfhoven. Voor het festival studeren ze samen een repertoire in.

Ook voor minder bekende bands met UU’ers in de gelederen is er de kans om op te treden. Tussen de verschillende podia komt een open podium waarop studenten, medewerkers en alumni met hun eigen muziekgroep kunnen spelen. Circa 20 bands hebben zich hiervoor opgegeven.

De avond wordt aan elkaar gepraat door tv-presentator Arjen Lubach. Na het optreden van headliner Handsome Poets verplaatst het feestje zich naar de Pop-O-Matic-disco in de Ronda-zaal. Wie een kaartje voor het festival heeft, krijgt gratis toegang tot deze dansavond.

“Voor dit lustrum wilden we een groot muziekfestival op één locatie”, zegt Miranda Jansen, directeur van het lustrumbureau. “Het moet echt iets feestelijks worden, met voor elk wat wils, zodat veel verschillende UU’ers komen. En we willen ook laten zien hoeveel muzikaal talent we als universiteit in huis hebben.”

Kaarten kosten voor studenten 12,50 euro. Niet-studenten betalen 17,50 euro. Is het niet vreemd dat UU’ers moeten betalen voor een lustrumfestival? Jansen: “Ja, daar hoor ik veel mensen over. Het organiseren van groot muziekfestival met bekende namen kost gewoon veel geld. We hadden het festival ook als universiteit kunnen betalen. Dan krijg je het verwijt dat je geld uitgeeft aan artiesten, terwijl het naar onderwijs en onderzoek zou moeten gaan. Daarom hebben we gekozen voor een toegangsprijs en proberen we quitte te draaien. En wees eerlijk: waar krijg je voor zo’n lage prijs zoveel goede artiesten?”

Er is ruimte voor maximaal 6000 bezoekers. “We verwachten eerder een man of 3000, maar als het uitverkoopt dan zouden we natuurlijk heel gelukkig zijn.” Ook niet-UU’ers kunnen een ticket kopen.

Kaarten zijn te koop op de website van TivoliVredenburg. Het festival begint om 19.00 uur ’s avonds.

De lustrumviering van de Universiteit Utrecht begint met de Dies Natalis op dinsdag 29 maart. Een dag later is het tijd voor Meet the Professor: Utrechtse hoogleraren gaan op de fiets op bezoek bij basisscholen in de regio. Op zondag 3 april verzorgt de Universiteit Utrecht een Culturele Zondag met tal van mini-colleges in de binnenstad.