UU krijgt eerste Europese filiaal van Amerikaans grand café Jazzmans

De Dining Hall van University Campus Utrecht krijgt een make-over en vanaf augustus gaat de verbouwde ontmoetingsruimte met studieplekken, een zelfbedieningsrestaurant en het grand café Jazzmans Brew & Bakery open.

Heel bijzonder, noemt Rob Steenhoek van cateraar Sodexo het feit dat de Universiteit Utrecht de eerste gastheer wordt van het café. “De formule bestaat alleen nog in Amerika en krijgt een Nederlandse vertaling. Jazzmans is een grand café waar je heen gaat om lekkere koffie of thee te drinken, waar je kunt relaxen en muziek een belangrijke rol speelt in de beleving. Bij Jazzmans willen we een huiskamergevoel realiseren”, zegt Steenhoek.

Kies zelf van welke bonen je koffie 'gebrewd' mag worden
De koffie zal er niet goedkoop zijn, beaamt hij. “De prijzen in Jazzmans zullen vergelijkbaar zijn met de prijzen in Espressobar Gutenberg in De Uithof en horecagelegenheden in de stad. Je krijgt wel een hoge kwaliteit voor je geld. Als je een keer echt lekker koffie wilt met een goede muffin of een lunch, ga je naar zo'n gelegenheid. Op het terrein van International Campus kun je daarvoor vanaf augustus naar Jazzmans.”

Volgens Steenhoek zie je net zoals dat in Gutenberg het geval is, niet aan Jazzmans af dat het een formule van Sodexo betreft. Het lijkt een zelfstandig café door de aankleding, het personeel, de service en het serviesgoed bijvoorbeeld. Jazzmans zal zeven dagen per week open zijn van 8 tot 17 uur. “De mensen achter de bar hebben allemaal een afgeronde barista-opleiding. De koffie wordt geserveerd aan tafel en je kan aan tafel je bestelling doen. Er wordt gewerkt met een espressomachine en een oven van professionele kwaliteit. ” Wie koffie wil, heeft niet alleen keuze uit bijvoorbeeld espresso of frappuccino, de klant kan ook kiezen van welke bonen hij zijn koffie gezet wil laten worden. Koffie kan ook worden meegenomen in een to-go-beker.

De producten uit de bakery variëren van muffins tot hartige pasteitjes, maar er kan ook een echte lunch worden besteld. Hartige broodjes worden na bestelling afgebakken. De kaart wordt op dit moment samengesteld, zegt Steenhoek.

jazzmans1.jpgMerijn Smelt van het Facilitair Service Centrum kijkt uit naar de heropening van de Dining Hall in augustus. “Er wordt flink gewerkt.” In de Dining Hall komen behalve Jazzmans ook een zelfbedieningsrestaurant en zitplekken die de “look and feel” moeten krijgen van het Educatorium. “De Dining Hall moet een ontmoetingsplek worden voor iedereen die werkt op de International Campus en daarbuiten.”

Net als in het Educatorium wordt voor de ontmoetingsplekken ook veel oud meubilair opgeknapt. “En hier en daar is het multifunctioneel inzetbaar”, zegt Smelt. “De dean van UCU spreekt bijvoorbeeld twee keer tijdens een open dag toekomstige UCU’ers toe en daarom zijn tafels makkelijk tot podium te verbouwen.”

De make-over van de Dining Hall wordt in nauwe samenspraak met Sodexo gedaan met wie onlangs het contract is verlengd, zegt Smelt. Ook zijn UCU-studenten betrokken geweest die door middel van een enquête wensen hebben kunnen doorgeven voor het nieuwe restaurant. “Sodexo heeft bijvoorbeeld de vrije hand gekregen als het gaat over Jazzman en het restaurant.”

Vanaf komend collegejaar zijn UCU-studenten niet meer verplicht om in de Dining Hall te ontbijten, lunchen en dineren. “De studenten hadden tot dit collegejaar een kaart waarop een bepaald bedrag stond dat alleen uitgegeven kon worden in de Dining Hall”, legt Smlt uit. “Hierdoor hadden de studenten – en niet onterecht – ook veel eisen aan het eten. Ze hadden er tenslotte al voor betaald. Maar het is natuurlijk heel moeilijk om aan alle wensen en smaken te voldoen van zo'n internationaal gezelschap.”

De formule was toe aan vernieuwing. De UCU-studenten krijgen in hun huis een echte keuken en hoeven niet meer vooraf te betalen voor hun eten. Sodexo moet nu zijn best doen, om de UCU-studenten het zelfbedieningsrestaurant in te krijgen. “We zetten in op catering met horeca-invloeden”, zegt Rob Steenhoek van Sodexo, zoals bij het Educatorium inmiddels gebruikelijk is. Een basisassortiment wordt daarin aangevuld met op de doelgroep afgestemd aanbod. Steenhoek: “Te denken valt hierbij aan bijvoorbeeld ter plekke gemaakte warme maaltijden, themagerechten uit pop-up concepten of speciaal belegde broodjes en maaltijdsalades.”