Na verzoek studenten en medezeggenschap

UU krijgt koffieautomaten met 'havermelk'

In maart dit jaar vroeg de Vegan Student Association Utrecht aan de universiteit of er niet ook een keuze kon komen om haverdrink in de koffie te kunnen doen. Dit nadat eerder ook andere studenten en Lijst Vuur uit de Universiteitsraad dit verzoek hadden gedaan. In overleg met de eigenaar van de automaten Maas komen er voor de zomer nog enkele automaten voorzien van plantaardige melk. In deze automaten zal geen koemelk meer zitten om kruisbestuiving te voorkomen. Eind 2023 heeft een kwart van alle koffieautomaten alleen nog haverdrink.

De machines met de plantaardige keuze krijgen andere stickers zodat duidelijk is in welke machine koemelk of haverdrink zit. De universiteit zegt er voor te zorgen dat er een goede spreiding van de twee verschillende machines komt. De prijs van de koffie met melk of cappuccino blijft gelijk: voor koemelk en haverdrink moeten studenten hetzelfde bedrag neertellen.