UU krijgt meeste Europese advanced grants van Nederland

In totaal reikte de European Research Council (ERC) 269 advanced grants uit ter waarde van 653 miljoen euro. Het geld is bedoeld voor ervaren wetenschappers. Groot-Brittannië is opnieuw koploper en sleepte er 66 in de wacht, gevolgd door Duitsland (42), Frankijk (34), Zwitserland (24) en Spanje (18).

Nederland staat met zestien beurzen op plek zes. Drie van die beurzen gaan naar buitenlandse wetenschappers aan Nederlandse onderzoeksinstellingen, in totaal kregen dertien Nederlandse wetenschappers geld toegekend. Gelet op nationaliteit staat Nederland met dertien wetenschappers op plek acht in de ranglijst.

Minder beurzen dan vorig jaar
Vorig jaar gingen nog negentien van de felbegeerde beurzen naar Nederland, dat de afgelopen vijf jaar steevast in de top vijf stond van landen die de meeste ‘advanced grants’ binnenhaalden.

Dat Nederland dit jaar op de lijst is gezakt, is geen reden tot zorgen, zegt Jos de Jonge van het Rathenau Instituut. “Nederland behoort in Europa nog altijd tot de top op het gebied van wetenschap.” Hij wijst er onder meer op dat Nederlandse voorstellen relatief vaak worden gehonoreerd. Gelet op het honoreringspercentage staat Nederland met 16,4 procent op plaats drie in de lijst.

Meeste beurzen naar de UU
In Nederland ontvangen de wetenschappers van de Universiteit Utrecht dit jaar de meeste beurzen. UU-hoogleraren Frank Biermann (Global Sustainability Governance), Piet Gros (Biomacromolecular Crystallography) en Ann Rigney (Comparative Literature) hebben een beurs binnengehaald. Ook de Utrechtse hoogleraar René Bernards kreeg een beurs, maar die was aangevraagd vanuit het Amsterdamse Nederlands Kanker Instituut. De Universiteit van Amsterdam, de Radboud Universiteit in Nijmegen en de Technische Universiteit Eindhoven kregen ieder twee beurzen toegekend.

De ERC heeft ook in deze ronde weer veel wetenschappers teleur moeten stellen: in totaal kwamen er 2.167 onderzoeksvoorstellen binnen waarvan zo’n twaalf percent werd gehonoreerd. 17,5 procent van de beurzen gingen naar vrouwen.

Universiteit Utrecht

Universiteit van Amsterdam