UU ontslaat 'Volkert-docent' niet

Fotobewerking: DUB

De Universiteit Utrecht heeft dinsdag bekendgemaakt dat de docent nog een kans krijgt naar aanleiding van een gesprek. Het bestuur van de faculteit Geesteswetenschappen heeft, in samenspraak met het College van Bestuur, besloten de medewerker niet te ontslaan.

Beide besturen vinden een ontslag op staande voet niet proportioneel doordat de docent ‘geloofwaardig heeft gemaakt dat hij zijn opmerking niet letterlijk bedoeld heeft’, zijn excuses heeft aangeboden en de voorlopige inschatting van het Openbaar Ministerie is dat de uitspraak niet strafbaar is. Volgens een woordvoerder van het OM zijn er twee aangiftes tegen de docent gedaan, maar is de kans dat hij niet voor zijn uitspraken wordt vervolgd groter dan wel.

Voorwaardelijk strafontslag
Toch vindt de UU dat ‘de docent had kunnen weten dat zijn opmerking als bedreiging gelezen kan worden, zeer kwetsend is en schadelijk voor de universiteit zou zijn’. Daarom is er wel voor gekozen een andere disciplinaire maatregel op te leggen: een voorwaardelijk strafontslag met een proeftijd van twee jaar.

Dit betekent dat de docent zijn baan houdt, maar alsnog ontslagen wordt als hij de komende twee jaar opnieuw in de fout gaat. Volgens universiteitswoordvoerder Maarten Post zal de docent niet meteen zijn colleges weer oppakken. “De docent is zelf ook erg ontdaan, dus we moeten kijken wanneer hij weer met zijn werkzaamheden begint.”

Stroom aan boze reacties
Het facebookbericht van de docent Geesteswetenschappen leidde tot een stroom aan boze reacties nadat medium The Post Online de aandacht erop vestigde. Twitteraars en Facebookgebruikers vonden dat de Universiteit Utrecht harde maatregelen moest nemen tegen de docent die met zijn post verwees naar de moordenaar van Pim Fortuyn.

Hoewel de docent de dag na zijn post al zijn excuses aanbood, besloot de UU hem op non-actief te stellen totdat er een gesprek was gevoerd. De universiteit wilde niet dat de docent tot die tijd college zou geven, omdat de uitspraak veel vragen opriep en de impact ervan groot was.

De Universiteit Utrecht ontving meer dan 450 schriftelijke reacties naar aanleiding van het Facebookbericht van de docent. Hierin spraken mensen van zowel binnen als buiten de UU hun verontwaardiging uit. Een deel van hen vroeg om het ontslag van de docent, net zoals de opstellers van een online petitie. Ook 78 procent van de bijna 17.000 stemmers van een AD poll vond dat de docent 'niet langer kon aanblijven'.

Ook reacties Facebookpost 'schokkend'
Tegelijkertijd waren er ook geluiden die stelden dat de universiteit stelling moest nemen tegen de ‘afrekencultuur’ op sociale media. "Een verkeerde uitspraak, een foute grap, een ironisch bedoelde opmerking die verkeerd begrepen wordt, wordt daarna gescreenshot en massaal gedeeld. Door een sociale mediastorm kan het gebeuren dat een werkgever, vanwege de vele reacties en angst om anders mogelijk reputatieschade op te lopen, de persoon maar ontslaat of op non-actief zet." Die opvatting kreeg bijval in de reacties onder het stuk op DUB.

Volgens UU-woordvoerder Maarten Post zijn er naast deze inhoudelijke reacties ook enkele bedreigingen aan het adres van de docent geweest. “De universiteit hecht er ook aan te melden dat niet alleen de opmerking van de docent schokkend was, maar dat dit ook geldt voor de toon van een aantal van de reacties die erop volgden", schrijft de UU op haar site.