UU-student Avin Ghedri wint de Echo-award

Avin Ghedri (rode jurk) na afloop van de prijsuitreiking met links vicedecaan geneeskunde Berent Prakken, collegelid Annetje Ottow en minister Ingrid van Engelshoven. Rechts staat Gönül Dilaver van BMW, die haar heeft voorgedragen. Foto: Marieke de Bakker

“Ontzettend boos”, was geneeskundestudent Avin Ghedri volgens eigen zeggen. Boos omdat ze negen jaar in asielzoekerscentra woonde en mensen haar bleven vertellen dat ze niet in Nederland thuishoorde. Maar die “diepgewortelde boosheid” heeft ze volgens de jury van de Echo Awards kunnen omzetten in iets positiefs. Zo heeft ze een speeldag georganiseerd voor kinderen in het AZC en verzorgt ze lessen over het Midden-Oosten op middelbare scholen. Daarnaast is ze lid van de werkgroep Diversiteit & Inclusie aan het UMC Utrecht en wil ze in de toekomst masterclasses organiseren om gynaecologische zorg toegankelijker te maken door informatie aan te bieden in diverse talen.

Wat als je gewend bent te vragen 'Hoeveel biertjes wil je?'
Haar betrokkenheid komt deels voort uit haar eigen ervaring binnen de UU. “Op de universiteit kreeg ik een enorme cultuurshock als moslimvrouw die niet drinkt of feest”, aldus Avin. “Ik wil het ‘old boys network’ doorbreken. Ik kom veel racisme tegen in de medische sector. In mijn stage voelde ik de vooroordelen van artsen in hun omgang met patiënten met een niet-westerse achtergrond. Sommigen zijn niet in staat om degelijk met de patiënten te communiceren. Ik wil bewustzijn creëren. Als je gewend bent om te vragen ‘Hoeveel biertjes wil je?’, dan is het lastig om tot alternatieve vragen te komen zoals ‘Wat wil je drinken?’. Mensen hebben een andere lens nodig om de wereld mee te bekijken.”

De jury roemt Avin vanwege haar vermogen om problemen te signaleren, dit op constructieve wijze bespreekbaar te maken en vervolgens concrete stappen te ondernemen. “Een grote kracht die Avin hierin toont is de combinatie van kwetsbaarheid, waarbij ze haar eigen onzekerheden en dilemma’s durft te delen, en de moed om ongemakkelijke onderwerpen aan te kaarten.” Daarnaast is de jury gecharmeerd van het feit dat de bijdrage op het gebied van diversiteit en inclusie die Avin aan de medische sector levert zich zowel op de patiënt als medici richt. Met haar award wint Avin een summercourse aan de University of California Los Angeles (UCLA).

Twee UU'ers net niet in de prijzen
Twee andere UU-studenten die ook waren genomineerd voor een Echo award, visten achter het net. Rechtenstudent Antoni Barshini was genomineerd voor de Loyens & Loeff Law & Tax Award. De van oorsprong Syrische Antoni geeft op vrijwillige basis taalles aan vluchtelingen en onderwijst hen daarnaast in de Nederlandse grondwet. Daarnaast is hij juridisch adviseur bij de Rechtswinkel. Moska Hellamand, student Drug Innovation, was genomineerd voor de Bèta Techniek Award. Moska is politiek actief bij de PvdA en probeert op die manier een verandering in de maatschappij te bewerkstelligen. Daarnaast doet ze onderzoek naar het toegankelijker maken van geneesmiddelen.

De Echo Awards worden sinds 2001 uitgereikt en zijn bedoeld voor excellente studenten met een niet-westerse achtergrond. Met de prijs wil de organisatie de vele gezichten van multicultureel Nederland zichtbaar maken. "De essentie van deze awards is het positief bijdragen aan de beeldvorming over Nederlanders met een niet-westerse achtergrond in de samenleving, in het bijzonder in het onderwijs."