Ook twee Utrechters in nieuwe bestuur LSVb

UU-student nieuwe voorzitter ISO

bestuur iso
Bestuur ISO. Van links naar rechts: William Duke, Gwendolyn Hermans, Mylou Miché, Stijn van Hussen, Jorrit Berendsen Foto: ISO

Mylou Miché (25) heeft een jaar journalistiek gestudeerd aan de Hogeschool Utrecht. Daarna deed ze de bachelor Bestuurs- & Organisatiewetenschap aan de Universiteit Utrecht. Op dit moment volgt ze in Utrecht de master International Development Studies. Afgelopen jaar was ze al beleidsmedewerker bij het ISO.

“De politiek moet meer gaan luisteren naar de stem van de student”, zegt Miché, die met het ISO namens 800.000 studenten spreekt. “Wij zullen deze stem met veel enthousiasme en motivatie gaan vertegenwoordigen.”

Niet aan het kortste eind
Masterstudent Urban Geography Gijs Grimbergen, voormalig vicevoorzitter van de Utrechtse studentenvakbond Vidius, is de nieuwe secretaris van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb). Afgestudeerd historicus en econoom Yason Sinout, oud-voorzitter van Vidius, wordt algemeen bestuurslid.

Sinout zegt in een persbericht: “Samen gaan wij het grootste studentenprotest van de 21ste eeuw neerzetten. De overheid heeft rotzooi gemaakt van de studiefianciering en dat pikken we niet.”

De nieuwe LSVb-voorzitter Abdelkader Karbache (23) volgt aan de TU Delft twee masters (Mechanical Engineering en Sustainable Energy Technology) en was al bestuurslid van de Delftse studentenvakbond VSSD en lid van de centrale studentenraad van de TU.

Het bestuur van de LSVb zal vanaf juni verder bestaan uit Ocke Siertsema (21, student bestuurskunde en overheidsmanagement aan de Haagse Hogeschool) en Boutaina Chami (24, studeerde psychologie aan de Universiteit Twente).

Bestuur LSVb

Van links naar rechts: Gijs Grimbergen, Ocke Siertsema, Abdelkader Karbache, Boutaina Chami, Yason Sinout. Foto LSVb.

Bij het ISO treden behalve Miché op 22 juni aan: Gwendolyn Hermans (24, student psychologie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen), Jorrit Berendsen (22, student bestuurskunde en overheidsmanagement aan NHL Stenden Hogeschool), William Duke (25, student American Studies in Nijmegen) en Stijn van Hussen (24, student International Relations aan de Rijksuniversiteit Groningen).

Het ISO komt voort uit de studentenraden van universiteiten. Later sloten ook de studentenraden van hogescholen zich bij hen aan. ISO en LSVb werken vaak samen. Zo besteedden ze de afgelopen tijd veel aandacht aan de mentale gezondheid van studenten.

De twee studentenorganisaties hebben wel hun eigen karakter. Dat bleek bijvoorbeeld in maart toen het ISO een brief naar de informateur stuurde met studentenplannen voor een nieuw kabinet. De LSVb wilde die brief niet mede ondertekenen, uit principiele bezwaren tegen deelname van de PVV aan een regering. Omdat de brief aan de informateur fundamentele knelpunten onbesproken liet, wilde de LSVb er niets mee te maken hebben.

Tags: iso | lsvb | vidius