Magische Sinterklaas

UU-student zamelt cadeautjes in voor kinderen in Oekraine

Presents to kids in Kyiv
Een aantal van de cadeautjes die Lisa inzamelde tijdens een soortgelijk initiatief samen met studentenorganisatie ESN Kiev een aantal jaar geleden. De foto is van Lisa

UU-student Lisa, die eerder in een artikel van DUB vertelde hoe ze omgaat met de aanhoudende oorlog in haar land, gaat in december terug naar Oekraïne om haar familie te bezoeken, maar ze wil meer doen dan dat. “De winter is het seizoen van liefdadigheid en magie en daarom wilde ik iets leuks doen voor de kinderen in het weeshuis en internaat in mijn stad.”

Een paar jaar geleden zamelde Lisa met de hulp van studentenorganisatie ESN Kiev cadeautjes en donaties in voor Sviatoshyn, een weeshuis en internaat voor kinderen met een verstandelijke beperking, zoals het syndroom van Down. "Dus ik dacht: 'Waarom doe ik zoiets niet nog een keer en  kinderen de magie van Sinterklaas laten voelen?’”

Dit keer doet Lisa echter alles alleen. “Zo zie je maar dat iedereen een initiatief als dit kan starten, zelfs in je eentje,” zegt ze. Elke deelnemer wordt gekoppeld aan een specifiek kind. Lisa raadt aan om cadeautjes te kopen van rond de 15 tot 20 euro. “Op die manier krijgen alle kinderen evenveel.” Naast speelgoed kunnen mensen ook verzorgingsartikelen doneren, zoals douchegel, waar soms moeilijk aan te komen is. Chauffeurs brengen de cadeaus naar de grens en sturen ze dan per post verder. Lisa is van plan om zelf de bezorgkosten te betalen.

Mensen die mee willen doen kunnen tot 26 november een formulier invullen en vervolgens voor 10 december hun cadeaus afgeven bij een inzamelpunt in Utrecht. De exacte locatie wordt later bekendgemaakt. “Dat hangt af van het aantal deelnemers. Er zijn meerdere mogelijkheden in het centrum of in De Bilt in een café vlak bij mijn huis.”

Afhankelijk van hoe het dit jaar gaat, wil Lisa het initiatief volgend jaar uitbreiden en cadeautjes brengen die op de verlanglijstjes van de kinderen staan. "Als het goed gaat, wil ik volgend jaar vragen of de kinderen een brief aan Sinterklaas willen sturen met hun wensen."