UU werkt samen met HU in ‘Train je collega’

Medewerkers van de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht kunnen volgende week gratis workshops volgen van collega's. De twee instellingen werken hiervoor samen in U-share, het vroegere Train je Collega.

Van snellezen tot een maken van een actieplan voor een student in nood. Van een oppoetscursus Windows of cv-schrijven tot het functioneel inzetten van LinkedIn of Instagram. Alle UU- en HU-medewerkers kunnen in de week van 19 januari gratis een workshop volgen. Medewerkers van de hogeschool of de universiteit treden op als trainer.

Het is de derde editie van Train je Collega dat nu U-Share heet en dat nu voor het eerst in samenwerking met de Hogeschool Utrecht is georganiseerd.

In totaal is er keuze uit zo’n 50 workshops. Sommige zijn alleen voor de UU of de HU, maar een aantal staat open voor collega’s van beide instellingen. De workshops zijn in De Uithof en in de binnenstad en duren elk een uur tot twee uur; de trainers doen het werk voor niets en wie een workshop volgt, mag dat in de baas zijn tijd doen.

Hoe sneller, hoe beter, hoe meer
Marjon van der Kaa van het Facilitair Service Centrum heeft zich ingeschreven voor de cursus Snellezen. “Ik lees al best snel denk ik, maar ik vraag me af of het nog sneller kan. Ik heb een brede interesse en lees alles wat los en vast zit. Als ik sneller kan lezen, kan ik dus meer lezen.”

In voorgaande jaren heeft ze de workshops over LinkedIn, auteursrechten en Prezi gevolgd. “Ik vind het super dat collega’s een training willen geven aan andere collega’s. Soms gaat het niet helemaal soepel, of zijn de docenten wat nerveus, maar dat vind ik helemaal niet erg; van elke workshop heb ik wat opgestoken.”

Effectief deelnemen aan een project
Tijmen den Ouden van Diergeneeskunde hoopt in de workshop Effectief invloed uitoefenen in een project, te leren hoe hij ook echt een bijdrage kan leveren aan een project. “Binnenkort gaan hier bij Diergeneeskunde een aantal nieuwe projecten draaien, en via de workshop wil ik al wat warmlopen.” Den Ouden vindt U-Share een leuk initiatief “omdat je op een informele wijze wat kan leren en daarbij collega’s ontmoet uit andere onderdelen van de universiteit”.

Cursus iPad als hulpmiddel bij vergaderen
Heleen Verhage van het Freudenthal Instituut en lid van de Universiteitsraad, biedt voor een tweede keer een workshop aan. “Ik vind het een goed en leuk initiatief om kennis van collega op collega door te geven. Je kunt natuurlijk wel iemand inhuren om een workshop te geven, maar waarom zou je dat doen als je de kennis in huis hebt? Daarnaast is het leuk om collega’s van de hele universiteit en dit jaar ook van de hogeschool te leren kennen.”

“De vorige keer gaf ik een workshop over het gebruik van de iPad voor het werk. Dit keer zoom ik in op papierloos vergaderen, waarbij de iPad een heel handig instrument is.” Omdat ze zelf een cursus geeft, heeft ze geen tijd meer om er één te volgen. “Maar geloof me, tijdens de voorbereiding van mijn cursus voor dit jaar, heb ik zelf ook veel bijgeleerd.”