UU-wetenschappers gaan ABN Amro helpen te verduurzamen

Actievoerders van Fossil Free UU zingend op weg naar het Bestuursgebouw, foto DUB

De Universiteit Utrecht stapt niet over naar een meer duurzame bank. Dat zei rector Bert van der Zwaan vanochtend toen actiegroep Fossil Free UU met spandoeken bij het college op de stoep stond met de vraag de banden te verbreken met huisbankier ABN Amro. De bank investeert in niet-duurzame bedrijven zoals oliemaatschappijen en dat past volgens Fossil Free niet bij een universiteit die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan.

Het College van Bestuur heeft eind maart overlegd met de huisbankier over de wijze waarop de bank wil verduurzamen en in welk tempo dat gebeurt. De bank gaf aan te werken aan een duurzamer beleid. Het universiteitsbestuur wil de bank waarmee een goede werkrelatie is, daar graag bij ondersteunen en bood de wetenschappelijke expertise van de UU aan. Daar wil de bank volgens de rector graag gebruik van maken.

De rector vertelde dat er binnenkort een bijeenkomst is waar wetenschappers van de faculteit Rebo, het Sustainable Finance Lab en het Copernicus Instituut in gesprek gaan met ABN Amro. De rector nodigde Fossil Free UU en de Universiteitsraad ook uit hierbij aanwezig te zijn. Toevallig was de uitnodiging op dinsdag 10 mei op de bus gedaan waardoor het aanbod voor de actievoerders als een verrassing kwam.

UU: Clean up your wallet
Fossil Free UU is blij met de reactie waar ze al bijna een jaar op wacht. Op maandag 27 juni 2016 overhandigde de actiegroep het College van Bestuur een petitie met ruim zeshonderd handtekeningen van studenten en medewerkers van de UU om de banden te breken met huisbankier ABN Amro. De actie werd ondersteund door de U-raad. Aan het begin van het collegejaar vroeg Fossil Free samen met de U-raad opnieuw wanneer ze een antwoord konden verwachten op hun verzoek. Weer bleef die uit. Wel werd op initiatief van ABN Amro in januari van dit jaar een rondetafelgesprek gehouden. Hieraan deden niet alleen de actievoerders en U-raadsleden mee, maar ook enkele wetenschappers van de UU.

Om alsnog een antwoord te krijgen, trok Fossil Free UU deze elfde mei weer aan de bel bij het College van Bestuur. Gewapend met een groot spandoek met daarop de tekst ‘UU: clean up your wallet’ wilden de actievoerders het universiteitsbestuur opnieuw vragen de banden met ABN Amro te verbreken.

Het Bestuursgebouw kwamen ze niet in, maar de rector kwam naar buiten zodat de actievoerders hem toch hun protestlied konden laten horen. Daar verwoordde de rector de inhoud van een brief die gisteren door het universiteitsbestuur op de bus was gedaan. Het college wist niets van de protestactie. In die brief staat het officiële antwoord van het CvB dat de UU bij de ABN Amro blijft bankieren.

Rector #UniUtrecht neemt petitie in ontvangst om banden met ABNAmro te breken pic.twitter.com/3V3hSjnreI

— DUB (@dubnieuws) May 11, 2017

De actiegroep zegt het antwoord van het CvB te bespreken met degenen die vorig jaar de petitie hebben ondertekend. Daarna komt Fossil Free UU met een officiële reactie. In een eerste reactie zei de woordvoerder van Fossil Free dat ze angst hebben dat de gesprekken met de wetenschappers te vrijblijvend zullen zijn en deze niet tot een snelle beleidswijziging bij de bank zullen leiden.