Verhuizing spaceboxen op losse schroeven na bewonersprotest

De verplaatsing van de spaceboxen van De Uithof naar de Van Lieflandlaan is mogelijk van de baan. het plan leidde tot een storm van protest.

De Utrechtse gemeenteraad zou donderdagavond besluiten over de verhuizing van de 234 spaceboxen, maar heeft besloten om de behandeling van dit agendapunt te schrappen.

Een meerderheid van de partijen vindt dat de besluitvorming rondom de spaceboxen niet goed is verlopen. De wethouder kondigde in november aan dat de spaceboxen, waar na de zomer van 2013 geen ruimte meer voor is in De Uithof, geplaatst zouden worden op een braakliggend terrein aan de Van Lieflandlaan, dichtbij studentencomplex Tuindorp-West.

Vanwege de hoge kamernood besloot de wethouder een versnelde procedure te volgen, zonder inspraak van bewoners in een raadsinformatieavond en zonder behandeling in een commissie van de gemeenteraad.

De gemeenteraad heeft besloten dat die inspraak en inhoudelijke behandeling er toch moet komen. Het is niet uitgesloten dat de spaceboxen daarna alsnog naar de Van Lieflandlaan verhuizen, maar niet voordat ook goed nagedacht is over alternatieve locaties, zoals de Cartesiusweg, de Archimedeslaan en Leidsche Rijn.

De afgelopen weken barstte een storm van protest los. Buurtbewoners vinden dat er met het Tuindorp-West Complex (1200 studenten) naast hun deur, al voldoende studenten aan de Van Lieflandlaan wonen.

“Onze huizen worden onverkoopbaar”, zei een van de boze bewoners donderdagochtend op een door studentenunie Vidius georganiseerde bijeenkomst. “De spaceboxen komen op 10 meter van mijn slaapkamerraam te staan. Dat betekent vele slapeloze nachten.”

Vidius had de bijeenkomst georganiseerd als lastminute charmeoffensief om de buurtbewoners op andere gedachten te brengen en de beeldvorming (‘alle studenten zijn luidruchtig’) te corrigeren. Ook bood de studentenunie donderdag een petitie aan, waarin 321 sympathisanten oproepen om de spaceboxen in Utrecht te houden.

Wethouder Isabella was ook aanwezig bij de Vidius-bijeenkomst. Hij hoopt - zo zei hij tegen DUB - dat er snel een oplossing komt. “Anders verdwijnen de spaceboxen, ik denk niet dat de gemeenteraad dat wil.”

Isabella erkent dat er ook andere locaties zijn voor de spaceboxen, maar over plaatsing in bijvoorbeeld Leidsche Rijn is hij niet enthousiast. “Het is de vraag of het dan wel verhuurd kan worden, of studenten daar wel willen wonen.”