Veritas zegt sorry met een boom

Creative commons: pixabay

Het planten van de boom is een verzoeningsgebaar dat voortkomt uit een serie gesprekken tussen de eigenaar van restaurant Roost aan de Singel en studenten van Veritas. In totaal hebben er de afgelopen week drie gesprekken plaatsgevonden naar aanleiding van de overlast die Veritas-leden bij de horecagelegenheid in Park Paardenveld veroorzaakten.

De studenten die betrokken waren bij de situatie hebben daarbij hun excuses aangeboden en aangegeven dat zij inzien dat hun gedrag ontoelaatbaar was. Met de ‘verzoeningsboom’ wil de gezelligheidsvereniging “iets teruggeven aan het park en de mensen die overlast hebben ervaren”.

Naast het planten van een boom, treft het Veritas-bestuur ook intern maatregelen. De komende tijd zullen er gesprekken gevoerd worden met leden over (on)toelaatbaar gedrag. Het bestuur hoopt op die manier incidenten in de toekomst te voorkomen.

Bevuilde wc's en klanten werden lastiggevallen
Op dinsdagavond 27 augustus liepen Veritas-leden voortdurend restaurant Roost aan de Singel binnen zonder dat ze daar betalende klant waren. Ze vielen daarbij de gasten lastig en “bevuilden” het toilet, volgens de politie. De eigenaar van Roost slaagde er niet in om de studenten te laten vertrekken. En ook de gearriveerde politie wist ze niet te overtuigen, wat leidde tot de arrestatie van drie Veritas-leden. Filmpjes van de arrestaties gingen al snel rond op sociale media.

Note to Anne-Fleur: Nooit ‘kom dan’ tegen een agent zeggen #introweken pic.twitter.com/0sWQ7SjHYW

— Jean-Paul Rison (@JeanPaulRison) August 27, 2019

Hoewel het niet om een verenigingsactiviteit van Veritas ging, nam het bestuur van de vereniging direct afstand van het gedrag van haar leden. Daarnaast kondigde zij vervolgstappen aan. Donderdag werden de interne en externe maatregelen bekend.