Verkoop automatenkoffie keldert door contactloos betalen

De verkoop van koffie, snoep en frisdrank uit de automaten in universiteitsgebouwen is de afgelopen maanden met 60 procent gedaald. Veel studenten maken nog geen gebruik van de nieuwe betaalwijze: het contactloos betalen.

Sinds enkele maanden is de chipknip vervangen door het contactloos betalen. De betaalpas hoeft nu alleen nog maar kort voor een scanner op de betaalautomaat worden gehouden. Inmiddels zijn alle koffie-, snoep- en frisdrankautomaten aan de UU uitgerust met het nieuwe betalingssysteem. Maar veel studenten moeten nu hun bekertje koffie of chocoladereep missen.

Een rondvraag tijdens een pauze van een college in het Ruppertgebouw leert dat veel studenten geen gebruik meer maken van de automaten sinds het nieuwe systeem is ingevoerd. Ze beschikken vaak nog niet over een bankpas met de nfc-chip die nodig is om contactloos te kunnen betalen. ‘’De Rabobank heeft nog niet de juiste pasjes, dus dan kun je ook niks uit de automaat halen’’, zegt studente Liselotte Olthof.

Ze is niet de enige met dit probleem. De Rabobank is pas in februari begonnen met de uitgifte van de nfc-passen. ING- en ABN AMRO-klanten met een betaalpas die ouder is dan twee jaar kunnen evenmin gebruik maken van de nieuwe betaalwijze. Voor medewerkers is het nog steeds mogelijk om met hun oude koffiekaart een kop koffie of thee uit de automaat te halen.

Merijn Smelt is verantwoordelijk voor de invoering van het nieuwe betalingssysteem binnen de universiteit. Hij zegt dat er inderdaad minder gebruik wordt gemaakt van de automaten sinds het nieuwe systeem is ingevoerd. ''Na de invoering van het nieuwe systeem is de verkoop uit de automaten met liefst 60 procent gedaald,'' geeft Smelt aan. Toch maakt hij zich niet al te veel zorgen. ''Het is een zelfde overgang als die we bij de invoering van de chipknip hebben gezien. Het heeft wat tijd nodig voordat iedereen er gebruik van kan maken.''

''Daarnaast zijn er nog andere manieren om te betalen", zegt Smelt. "Je kunt nu ook betalen met je creditcard. We zien dat dit vooral door buitenlandse studenten wordt gedaan. Bovendien bieden we voor de groep mensen zonder geschikte betaalpas een alternatief. Op vier locaties kunnen mensen een prepaidkaart kopen waarmee betaald kan worden voor de koffie, snoep en fris in de automaten."

De geïnterviewden in het Ruppertgebouw zeggen niet op de hoogte te zijn van deze mogelijkheid. ''Dat wist ik niet, maar ik zal niet snel zo’n prepaid kaart halen'' zegt Mandy van der Net. ''Je kunt net zo makkelijk ergens anders koffie halen.'' Om studenten te informeren over de prepaidkaarten zijn er inmiddels stickers op de automaten geplakt waarop staat aangegeven waar de kaarten verkocht worden.

Studenten die wel al beschikken over een pas met nfc-chip lijken tevreden te zijn met het nieuwe systeem. Ze vinden het handiger dan betalen met een chipknip. ''Het nieuwe systeem werkt prima'', vindt studente Laura van Oers. Ook Smelt toont zich tevreden. ''Het systeem functioneert goed, er zijn weinig storingen.'' Laura ziet echter ook een gevaar. ''Omdat het direct van je bankrekening wordt afgeschreven, geef je het geld makkelijker uit dan toen je nog met de chipknip moest betalen.''

Prepaidkaarten kunnen worden gekocht bij de recepties van:

• Androclusgebouw
  • Buys Ballotgebouw