Vier nominaties voor Docent van het Jaar

In 2016 was de winnaar, psychologe Marleen Rijkebooer, alleen virtueel aanwezig bij de bekendmaking van de Docent van het Jaar

Een jury onder leiding staat van hoogleraar Watermanagement Ruud Schotting gaat in gesprek met de studieverenigingen die de genomineerde docenten voordroegen: Unitas Pharmaceuticorum, Alcmaeon, Mebiose en VUGS. Tijdens de Onderwijsparade op 7 maart wordt bekendgemaakt welke Utrechtse docent volgens de jury studenten het meest bijbrengt, het best doceert en de meest aansprekende onderwijsvisie heeft. De winnaar ontvangt een wisseltrofee en 5000 euro.

Voor de tweede prijs die tijdens deze bijeenkomst wordt uitgereikt, die voor het Docenttalent van het Jaar, nomineerde de jury ook vier kandidaten. Het gaat om Laurens van Meeteren (voorgedragen door UBV van Biologie), Jillis van Maaren (voorgedragen door de Diergeneeskundige Studenten Kring), Marij Swinkels (voorgedragen door Perikles van Bestuurs- en Organisatiewetenschap) en Patrick Wijchers (voorgedragen door de Academic Student Council van het UCU). De winnaar in deze categorie krijgt 3000 euro.

Opmerkelijk is dat er dit jaar een recordaantal voordrachten bij de jury binnenkwam voor de twee docentenprijzen: 37. Voor de Docentenprijs werden 22 gegadigden door studieverenigingen aangemeld, voor de Jong Talentprijs 15. De studieverenigingen die de winnende docenten voordragen krijgen elk 1000 euro.