Vijf Utrechtse opleidingen beste volgens hoogleraren én studenten

Weekblad Elsevier bestempelt op basis van studentenoordelen veertien Utrechtse opleidingen als de beste in hun soort. Vijf van die opleidingen worden ook door hoogleraren het hoogst gewaardeerd.

Elsevier maakte deze week bekend dat de Nederlandse hoogleraren opnieuw in meerderheid de Utrechtse bacheloropleiding in hun discipline als beste aanwijzen. Daarnaast rangschikte Elsevier de universiteiten naar de mate waarin studenten van de opleidingen van die instelling meer dan gemiddeld tevreden zijn. Dit doet het weekblad op basis van gegevens uit de Nationale Studenten Enquête.

In Utrecht bleek dat bij 32 procent van de onderzochte opleidingen studenten meer dan gemiddeld tevreden zijn. Daarmee moet de UU alleen Leiden en Nijmegen nipt voor laten gaan op de lijst van de zes Nederlandse ´brede´ universiteiten. Vooral de Amsterdamse universiteiten worden op grote achterstand gezet.

Wie dieper in de cijfers duikt, ziet dat 14 van de 38 Utrechtse opleidingen die door de eigen studenten werden beoordeeld als beste uit de bus komen in een vergelijking met gelijksoortige opleidingen elders. Het gaat om: University College, Engels, Italiaans, Nederlands, Aardwetenschappen, Bestuurs & Organisatiewetenschap (B & O), Culturele Antropologie. Onderwijskunde, Sociale Geografie, Geneeskunde, Algemene Sociale Wetenschappen (ASW), Spaans, Muziekwetenschap en Taalwetenschap.

Vijf van deze opleidingen vinden ook hoogleraren het beste, te weten: B & O, Nederlands, Aardwetenschappen, Sociale Geografie en Planologie en Geneeskunde. Daarnaast werden nog zes andere Utrechtse opleidingen door hoogleraren van andere universiteiten het hoogst gewaardeerd: Biomedische Wetenschappen, Biologie, Geschiedenis, Pedagogiek, Sociologie en Farmacie. De hoogleraren velden een oordeel over 22 disciplines. Bij de helft daarvan werd de Utrechtse bacheloropleiding dus als beste aangemerkt.

Het University College en Keltisch behalen van alle Utrechtse opleidingen het hoogste studentenoordeel: 8.4. Ook Taalwetenschap en Onderwijskunde (7.9) en Bestuurs & Organisatiewetenschap (7.7) kregen relatief zeer goede beoordelingen. Daarbij moet worden aangetekend dat Elsevier niet vermeldt hoe groot de respons precies is geweest, alleen dat die minstens 10 procent was. Bij een kleine opleiding als Keltisch kan het gaan om een klein aantal respondenten, op één toetsonderdeel scoorde de opleiding zelf een 10.

Minder te spreken zijn de Utrechtse studenten volgens Elsevier over enkele letterenopleidingen. Portugees, dat moet verdwijnen uit Utrecht, kreeg een 5.4. Ook hier moet worden opgemerkt dat het aantal respondenten mogelijk zeer beperkt is. Ook Kunstgeschiedenis komt uit op een relatief laag totaalcijfer (5.5). Opvallend daarbij is de lage beoordeling voor de faciliteiten.

Ook Theater- Film- en Televisiewetenschap en Communicatie & Informatiewetenschappen scoren matig. Voor CIW geldt dat de faculteit Geesteswetenschappen al eerder aankondigde de opleiding flink tegen het licht te gaan houden. Daarvoor zijn ook investeringsgelden gevraagd aan het universiteitsbestuur.