Vleugel Kruytgebouw ontruimd; schade aan onderzoek

Foto DUB

De elektriciteitsstoring zorgde ervoor dat medewerkers in de zuidwiek van het gebouw dinsdagmiddag hun werkplek anderhalf uur lang moesten verlaten. Het calamiteitenplan trad in werking toen twee noodaggregaten dienst weigerden. De apparaten waren opgesteld omdat er werkzaamheden aan de reguliere stroomvoorziening van het Kruytgebouw werden uitgevoerd.

In een mail aan de medewerkers in het gebouw zegt het Kruyt-coördinatieteam het incident  te betreuren. Het nieuwe team is sinds enkele weken in het gebouw gehuisvest om de communicatie met de bèta-onderzoekers te verbeteren. Dit nadat er door veel onderzoekers met afkeuring was gereageerd op het onverwachte besluit van het UU-bestuur om het gebouw in bewoonde staat te renoveren.

Planten weggooien
In het mailbericht wordt onderzoekers opgeroepen eventuele schade aan hun onderzoek te melden. De storing lijkt vooral tot problemen te hebben geleid bij het Fytotron. In 17 klimaatkamers op de tweede verdieping wordt daar onder meer onderzocht hoe planten reageren op omgevingsfactoren als licht en temperatuur.

Volgens Diederik Keuskamp, beheerder van het Fytotron, gaat het bij de schade vooral om verloren tijd van wetenschappers. Er is geen apparatuur verloren gegaan. “Maar sommige onderzoekers kunnen nu hun planten weggooien omdat de stroomstoring de gecontroleerde onderzoeksomgeving heeft verstoord.”

Er moet nog precies worden vastgesteld in welke mate de ongeveer 100 onderzoekers hiermee te maken hebben gehad, zegt de Fytotron-beheerder. “Ik neem aan dat de schade uiteindelijk wordt vastgesteld in termen van ‘weken’ aan verloren onderzoekstijd. Er zal dan moeten worden bekeken op welke manier deze medewerkers gecompenseerd gaan worden.”

De frustratie bij de betrokken onderzoekers is groot, merkt Keuskamp op. En niet alleen vanwege de acute problemen die er nu zijn ontstaan. De stroomstoring wordt volgens hem door een deel van de betrokkenen ook in verband gebracht met de omstreden verbouwing van het Kruytgebouw. “Het vertrouwen dat dat goed kan gaan, lijkt nog verder gedaald.”

Extra zuur
Woordvoerder van de directie Vastgoed & Campus Dennis Walta zegt begrip te hebben voor het sentiment bij de bèta’s. “Het is een logische reactie.”

Toch had het incident zelf volgens hem niets met de staat van het gebouw te maken. Er waren juist voor de zekerheid twee noodaggregaten aangerukt om problemen tijdens de reguliere werkzaamheden uit te sluiten. Toen het eerste aggregaat haperde, nam het tweede de stroomvoorziening niet over. Met het bedrijf dat de aggregaten leverde, wordt op dit moment onderzocht wat er mis is gegaan. Volgens verschillende betrokkenen, waaronder Keuskamp, waren er eerder op de dag al problemen. Ook daar zal volgens Walta naar worden gekeken.

“Wij beseffen natuurlijk ook dat dit niet kan. Het onderzoek van de mensen in het gebouw moet altijd voorop staan. Met het nieuwe coördinatieteam willen we juist garanderen dat dat ook altijd zo is. Dan is het extra zuur als zich dan zoiets voordoet. Maar het zijn helaas de onderzoekers die het hardst zijn getroffen.”