Voorlopig einde aan borrels en opnieuw geen studentenuitwisseling; maar onderwijs gaat door als gepland

De redactie van DUB had begin deze week haar heidagen in de Stay Okay in Soest, het UU-bestuur zet nu een streep door teamuitjes. Foto DUB

Dat het ingeroosterde onderwijs in universitaire gebouwen ook onder de nieuwe coronaregels gewoon door kan gaan, was maandagavond na de persconferentie van het kabinet al duidelijk. Ook voor tentamens op locatie zijn er geen belemmeringen. De overheid maakt voor onderwijsinstellingen een uitzondering op de maximale groepsgrootte van dertig personen.

In een mail aan studenten en medewerkers laat het UU-bestuur dinsdagavond weten geen reden te zien om zelf te snijden in het 'fysieke' onderwijs. Ook de studieplekken in de UB’s blijven beschikbaar. De Universiteitsbibliotheek neemt sinds deze week maatregelen tegen studenten die niet komen opdagen nadat ze hebben gereserveerd. De plek van deze no show-studenten wordt na 30 minuten weer vrijgegeven.

Mondkapjes nog niet aan de orde
Ook het onderzoek in de universitaire gebouwen, zoals labwerk, kan vooralsnog gewoon doorgaan. Wel wordt onderzoekers net als alle andere UU-medewerkers gevraagd alleen naar de universiteit te komen als dat strikt noodzakelijk is. Medewerkers moeten zoveel mogelijk thuis werken.

De UU lijkt zich vooralsnog niet druk te hoeven maken over de vraag of studenten en medewerkers mondkapjes moeten gaan dragen. In andere regio’s is die kwestie sinds maandag wel actueel.

Bijeenkomsten die niet direct van belang zijn voor de voortgang van het onderwijs en onderzoek gaan de komende drie maanden wel van de agenda. Daaronder vallen onder meer bedrijfsuitjes en andere teambijeenkomsten. Voor promoties, oraties en buluitreikingen én voor trainingen ligt dat anders. Zolang er niet meer dan dertig personen aanwezig zijn, kunnen die blijven plaatsvinden.

Geen exchange
Ten slotte heeft het UU-bestuur besloten om net als in het eerste semester geen Utrechtse studenten in het buitenland te laten studeren na de jaarwisseling. Internationale studenten zullen ook niet naar Utrecht kunnen komen. “Enorm spijtig, (…) we kiezen voor veiligheid en duidelijkheid.”

Hoewel veel activiteiten nog doorgang kunnen vinden, noemt het College van Bestuur de introductie van de nieuwe maatregelen “een domper”. Studenten en medewerkers wordt gevraagd zich aan de regels te houden, zodat de universiteit de huidige uitzonderingspositie kan behouden en op de lange termijn weer gewoon onderwijs op locatie in Utrecht kan aanbieden.