Voorrang op kruispunt Leuvenlaan teruggedraaid

De veiligheid van het kruispunt van de Leuvenlaan en de Universiteitsweg is al jaren onderwerp van discussie. Het wordt gezien als onoverzichtelijk en als gevaarlijk voor met name fietsers en voetgangers.

In het voorjaar was er bij het kruispunt een dodelijk ongeluk met een motorrijder. Dat was aanleiding voor partijen in de gemeenteraad om vragen te stellen over de verkeersveiligheid in het Utrecht Science Park, en met name over dit punt. In juni kondigde wethouder Lot van Hooijdonk concrete maatregelen aan.

En inderdaad, na de zomer werd de verkeerssituatie aangepakt. Er kwam een extra fietspad waardoor fietsers de Universiteitsweg konden vermijden, een zebrapad voor de voetgangers van het De Wiedgebouw naar het Leuvenplein en de voorrangsregels werden aangepast. Overstekende fietsers en voetgangers die van het Leuvenplein kwamen, hadden nu opeens voorrang.

Maar deze week zijn de regels weer teruggedraaid en is het zebrapad verdwenen. "Ik snap dat niet", zegt Johan Rozenbrand die in het De Wiedgebouw werkt. "Hadden we net het idee dat de situatie veiliger was geworden, wordt het geheel teruggedraaid. Auto’s rijden nu weer hard over de verhoging en je moet opnieuw rennend de Leuvenlaan oversteken door het ontbreken van een zebrapad."

Navraag bij de gemeente wijst uit dat de maatregelen zijn teruggetrokken omdat ze signalen kregen dat de nieuwe situatie voor extra onveiligheid zou zorgen. Een woordvoerder: "We merkten dat de voorrangssituatie bij het Leuvenplein onduidelijk was. Het Leuvenplein wordt gezien als een kleine uitrit en opeens had het verkeer uit die uitrit voorrang op de drukke 50 kilometerweg Leuvenlaan. Verkeer uit het Leuvenplein nam niet altijd voorrang en kreeg het ook niet altijd. Omdat verkeer gebaat is bij duidelijkheid en herkenbaarheid, hebben we dit weer teruggedraaid."

Een paar mangevaarlijk verkeersVeel protest,

Tags: verkeer