Vragen in de gemeenteraad over gevaarlijke Uithof-kruising

Foto DUB

Beide fracties stellen (pdf) veel verontrustende berichten over het verkeerspunt te hebben ontvangen na het ongeval waarbij een 22-jarige man om het leven kwam. De kruising wordt door bezoekers van De Uithof als onveilig beschouwd en plannen om de situatie te verbeteren zouden al tien jaar lang op de plank liggen.

De T-kruising staat inderdaad al langer bekend als gevaarlijk. Op de Universiteitsweg mogen automobilisten 50 kilometer per uur rijden, terwijl het kruispunt met de Leuvenlaan onoverzichtelijk is. Weggebruikers kruisen elkaars pad en hebben te maken met verschillende voorrangsregels.

Studenten en medewerkers moeten de weg over als ze van de universiteit naar het UMC Utrecht willen. Tegelijkertijd moeten automobilisten die afslaan naar de Leuvenlaan rekening houden met de vele fietsers en voetgangers die vanaf het centrum van de campus in de richting van sportcentrum Olympos gaan of juist de omgekeerde route volgen.

Zes jaar geleden spuwde hoogleraar Bert Brunekreef op DUB al zijn gal over de "beruchte kruising". Vorig jaar nog werden in een commissie van de U-raad vragen gesteld aan het Universiteitsbestuur naar aanleiding van een aanrijding waarbij een DUB-medewerker was betrokken. Die liep daarbij beenletsel op. Een woordvoerder van de universiteit laat weten dat de gemeente de afgelopen jaren herhaaldelijk is gewezen op de gevaarlijke situatie op dit verkeerspunt.

De twee gemeenteraadsfracties willen nu van wethouder Lot van Hooijdonk weten waarom er vanaf 2009 niets is gedaan met voorstellen voor het aanbrengen van stoplichten of het verlengen van de uitvoegstrook op de Universiteitsweg. Vorig jaar zou een veiligheidsanalyse nog duidelijk hebben gemaakt dat veiligheidsmaatregelen noodzakelijk zijn.

De fracties zeggen de indruk te hebben dat aanpassingen van de kruising steeds werden geblokkeerd door gebrek aan budget en dat er veel discussie was tussen gemeentelijke afdelingen over de mogelijkheden om drempels of zebrapaden aan te leggen.

Tegenover RTV Utrecht laat de gemeente weten dat politieonderzoek uitwijst dat het ongeluk met de motorrijder op 21 maart niets te maken heeft met de inrichting van de kruising. “In bredere zin zijn we op deze kruising wel bezig met verbeteringen voor fietsers, met name om de oversteek makkelijker te maken", zo meldt een woordvoerder.