Vrije Student biedt Anton Pijpers lease-fiets aan

Sebastian Wijnands met de tegoedbon voor de lease-fiets

Fractievoorzitter Sebastian Wijnands vindt het onacceptabel dat collegevoorzitter Anton Pijpers per werkdag ongeveer 476 euro aan reiskosten binnen Nederland declareert. “De universiteiten zitten al niet goed in de slappe was. Dan is het onacceptabel dat een bestuurder zich thuis, 80 kilometer verderop, laat ophalen en afzetten door een chauffeur.”

Kamerdebat over 'draaideur-declaranten' UU
De declaraties van Anton Pijpers kwamen donderdag onder vuur te liggen nadat GroenLinks-Kamerlid Zihni Özdil Kamervragen stelde aan onderwijsminister Ingrid van Engelshoven. Özdil vindt het kwalijk dat Pijpers vorig jaar 124.343 euro aan reiskosten in rekening bracht bovenop zijn salaris van bijna 230.000 euro. “Weet u dat die reiskostenvergoeding voor gewone medewerkers van de Universiteit Utrecht 6 cent per kilometer, tot een maximumreisafstand van 25 kilometer enkele reis bedraagt?”, vroeg hij de minister. Hij wil daarom weten of Van Engelshoven bereid is de reiskostenvergoeding voor collegeleden ook te maximeren.

Het verzoek van Özdil tot een Kamerdebat over de ‘draaideur-declaranten’ van de Universiteit Utrecht, kreeg tevens de steun van de meerderheid van de Tweede Kamer. Met die term verwijst Özdil naar het feit dat het niet de eerste keer is dat de declaraties van UU-collegeleden kritisch worden bekeken. In 2015 ontdekten journalisten van RTL Nieuws dat bestuurders ‘slapen in dure hotels, verkeersboetes vergoed willen hebben en dure reizen maken’. Toen stelde de minister dat bestuurders van de UU ‘meer soberheid moesten betrachten bij hun declaraties en doelmatiger moesten omgaan met belastinggeld’.

Klokkenluider Boudens: 'geld kan naar onderwijs'
Universiteitsraadslid Floris Boudens van Vuur zegt in De Telegraaf de reiskosten van Pijpers bij GroenLinks onder de aandacht te hebben gebracht. Hij vond het bedrag té hoog om er niet mee naar buiten te treden, schrijft de krant. “Het gaat hier om publiek geld dat ook naar onderzoek en onderwijs kan!”, aldus Boudens. “Iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen. Ook een collegevoorzitter. Die kan ook met de trein reizen.”

Dat het ook anders kan, bewijzen volgens Boudens en Özdil de reiskostendeclaraties van andere universiteitsbestuurders. Daarbij vergelijken de twee de declaraties van Pijpers in 2018 met die van acht andere collegevoorzitters in 2017. Zo zou de voorzitter van de UvA slechts 4256 euro aan reiskosten hebben gedeclareerd en die van de Universiteit Leiden 4832 euro. De voorzitter van de Rijksuniversiteit Groningen zou na Pijpers de meeste reiskosten hebben gehad met een bedrag van 31.432 euro.

Boudens en Özdil hebben in die vergelijking echter vijf universiteiten niet meegenomen: de Erasmus Universiteit Rotterdam, de University of Twente, de Tilburg University, de Maastricht University en de Open Universiteit. Als je dat wel doet, dan blijkt dat de Twentse collegevoorzitter na Pijpers de meeste binnenlandse reiskosten declareerde: 56.809 euro. Bij de andere vier universiteiten liggen de bedragen onder de 25.000 euro. Daarnaast vergelijken Boudens en Özdil de kosten van Pijpers in 2018 met de reiskosten van andere voorzitters in 2017. Als gekeken wordt naar de reiskosten van de UU-collegevoorzitter in dat jaar, blijken die lager uit te vallen. In 2017 declareerde Pijpers 98.247 euro aan binnenlandse reiskosten.

Declaraties binnenlandse reiskosten door collegevoorzitters 2017

UniversiteitReiskosten binnenland
Universiteit Utrecht€ 98.247
University of Twente€ 56.809
Rijksuniversiteit Groningen€ 31.432
Tilburg University€ 23.591
Technische Universiteit Eindhoven€ 22.487
Technische Universiteit Delft€ 19.607
Vrije Universiteit€ 18.369
Radboud Universiteit€ 12.840
Wageningen University€ 11.159
Open Universiteit€ 9.122
Maastricht University€ 6.229
Erasmus Universiteit Rotterdam€ 6.135
Universiteit Leiden€ 4.832
Universiteit van Amsterdam€ 4.256

Dienstauto met chauffeur
Volgens universiteitswoordvoerder Maarten Post realiseert de UU zich dat de vervoerskosten van Pijpers hoog zijn in vergelijking met die van andere universiteitsvoorzitters. Dat komt volgens hem doordat de bestuursleden van de Universiteit Utrecht voor hun woon-werkverkeer en voor binnenlandse reizen gebruik mogen maken van een dienstauto met chauffeur. Vorig jaar waren er nog twee leaseauto’s. Doordat Anton Pijpers hier meer gebruik van heeft gemaakt dan zijn collega-bestuursleden, zijn de kosten daarvoor (inclusief het salaris van de twee chauffeurs) grotendeels op zijn naam gezet. Hierdoor is het meer een kostenpost dan dat inzichtelijk voor daadwerkelijke reiskosten door de collegevoorzitter is gedeclareerd.

Post: “Het leasecontract van één van de twee dienstauto’s is inmiddels opgezegd. Ook gaat de collegevoorzitter dit jaar naar Utrecht verhuizen, waardoor de kosten voor woon-werkverkeer aanmerkelijk lager zullen worden.”

“Dat is natuurlijk een goede stap”, reageert Universiteitsraadslid Sebastian Wijnands op het nieuws dat Pijpers naar Utrecht zal verhuizen. “Om hem daarbij te helpen, biedt De Vrije Student hem graag een huurfietsabonnement aan zodat hij voortaan de fiets kan pakken en de chauffeur thuis kan laten.” Dat neemt volgens de fractievoorzitter van De Vrije Student echter niet weg dat Pijpers zich zal moeten verantwoorden voor de reiskosten van afgelopen jaar.