VU-afdelingshoofd Psychologie stapt op na beschuldigingen intimidatie

Foto: Pixabay

In november plaatste universiteitsblad Ad Valvas een groot onderzoeksartikel over de verziekte werksfeer bij de psychologieafdeling aan de VU. Het afdelingshoofd, een hoogleraar Cognitieve Psychologie, zou medewerkers intimideren en zelfs tegen hen schreeuwen, vertelden huidige en vertrokken medewerkers aan het blad.

De man heeft zijn leidinggevende taken nu neergelegd, meldt Ad Valvas. In een interne e-mail, die in het bezit is van de redactie, schrijft de hoogleraar dat hij denkt dat hij momenteel de afdeling niet op de juiste manier kan leiden.

Die rol wordt daarom voorlopig opgepakt door de decaan van de faculteit Gedrags- & Bewegingswetenschappen. Tegen Ad Valvas spreekt hij van “een zware tijd voor de medewerkers van de afdeling”.

De VU stelde vorig jaar een onafhankelijk onderzoek in naar aanleiding van het Ad Valvas-artikel. Dat onderzoek had eigenlijk al af moeten zijn, maar liep vertraging op omdat er ruim twee keer zoveel (oud-)medewerkers wilden meedoen dan gepland, weet het blad. De resultaten worden nu eind februari verwacht.

Sociale onveiligheid is een veelbesproken onderwerp in het hoger onderwijs en onderzoek. Vakbonden wijzen er al jaren op en het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren trok in 2019 aan de bel.

Ook demissionair minister Van Engelshoven vindt dat er nog veel te verbeteren valt. Ze heeft wetenschapsgenootschap KNAW onder leiding van UU-hoogleraar Naomi Ellemers om een advies gevraagd over het tegengaan van ongewenst gedrag. Dat zal eind dit jaar verschijnen.