VVD: minister moet medewerking aan NSE verplicht stellen

Illustratie Pixabay

VVD-Kamerlid Judith Tielen is “niet blij” met het besluit van de Vereniging Hogescholen. “De NSE is een belangrijk hulpmiddel voor studiekiezers, en ook voor de opleidingen zelf: hoe zien studenten ons en wat kan er beter?”

Vreemd
Ze vindt het vreemd dat de universiteiten wel bereid zijn om te kijken hoe de resultaten alsnog betrouwbaar kunnen worden gemaakt, en de hogescholen niet. “Ik vraag me af wat de achterliggende reden is. Het lijkt een beetje alsof ze niet willen dat anderen meekijken naar de vergelijking tussen opleidingen.”

Tielen heeft inmiddels Kamervragen gesteld aan de minister. Ziet ze nog mogelijkheden om de gesignaleerde problemen op te lossen? En is ze bereid om instellingen wettelijk te verplichten mee te doen aan een onafhankelijke en anoniem in te vullen landelijke enquête? “De VVD is niet zo van de wettelijke regels”, zegt Tielen, “maar als het nodig is dan moet het.”

Pissig
Op voorstel van de SP gaat de Tweede Kamer in debat met de minister. “Mij lijkt het besluit van de Vereniging Hogescholen nogal drastisch”, zegt Kamerlid Frank Futselaar. “Ik kan me niet voorstellen dat er niets te doen is met de resultaten. Dat zou doodzonde zijn. Ik sprak oud-collega’s van de hogeschool waar ik vroeger werkte en die waren echt pissig. Onderschat niet dat het draagvlak voor de NSE kan afbrokkelen. Bij studenten die de enquête moeten invullen én bij opleidingen die hun studenten elk jaar aansporen om dat te doen.”