VVD wil studenten in bus 12 laten betalen

Beeld van het twitteraccount Zit bus 12 al vol

In een debat over de moeilijke bereikbaarheid van De Uithof zei Van Schie dat de OV-kaart van studenten de oorzaak is van de overvolle bus 12. “Studenten reizen nu gratis. Dat zou ook een knop zijn waar je aan kunt draaien.”

De VVD-lijsttrekker voor de volgende verkiezingen voor de Provinciale Staten denkt dat studenten meer geneigd zullen zijn te kiezen voor de fiets als ze voor de bus moeten betalen. Hij noemt het "krom" dat studenten nu gratis met de bus reizen, maar moeten betalen voor een OV-fiets, waarmee ze misschien comfortabeler naar De Uithof kunnen.

Op de vraag welk bedrag studenten dan per rit zouden moeten neerleggen, zei Van Schie: “Geen idee, dat heb ik nu niet serieus uitgewerkt.”

Voorzitter van gemeenteraadsfractie Student & Starter Tim Homan reageerde in de uitzending uiterst negatief op het voorstel. “Studenten verwachten dat ze gratis kunnen reizen met hun OV-kaart. Het zou vreemd zijn als er dan één buslijn is waar dat niet zo is.”

Homan zei het goedkoper maken van de OV-fiets voor studenten wel een goede optie te vinden. Volgens Van Schie, nu nog gemeenteraadslid, had hij de wethouder eerder zelf gesuggereerd om de OV-fiets gratis te maken.

In de uitzending stelde GroenLinks-gemeenteraadslid Thijs Weistra vast dat de tramlijn die hopelijk vanaf volgende zomer gaat rijden, waarschijnlijk niet de ultieme oplossing is voor de bereikbaarheid van De Uithof. Het Utrecht Science Park is populair als werk- en studielocatie en zal alleen maar populairder worden als de verbinding met Utrecht CS door de tramlijn beter wordt. Ook de nieuwe tram zal daarom wel eens snel vol kunnen zitten.

Luister hier de uitzending terug. Fragment over betalen voor de bus begint bij 36 min, 38 sec.

Tags: bus