Wetenschapstalent 2016: twee Utrechtse onderzoekers in de race

Neurowetenschapper Hinze Hogendoorn en kinderarts Henk Schipper maken kans op de titel Wetenschapstalent 2016. De prijs werd vorig jaar in het leven geroepen door wetenschapsmagazine New Scientist.

De twee Utrechtse wetenschappers behoren tot de 25 jonge onderzoekstalenten die zijn geselecteerd door een vakjury onder voorzitterschap van Melanie Peters van het Rathenau Instituut. Achttien universiteiten in Vlaanderen en Nederland hadden kandidaten aangedragen.

Hogendoorn ontwikkelde een techniek waarmee je de verwerking van visuele waarnemingen op een hersenscan in detail kunt volgen. Schipper ontdekte dat vetweefsel niet alleen slecht is voor mensen, maar dankzij goede afweercellen ook een rol speelt bij het bestrijden van overgewicht

Alle kanshebbers staan in de New Scientist die deze week verschijnt. Vanaf dat moment kunnen lezers en andere geïnteresseerden twee weken lang online hun stem uitbrengen op hun favoriet. Dit publieksoordeeld wordt gekoppeld aan het oordeel van de vakjury.

De vijf best scorende wetenschappers mogen hun onderzoek presenteren tijdens een wetenschapsevenement op 22 september in Amsterdam. De winnaar wordt op dezelfde dag bekendgemaakt.

De eerste editie van de wedstrijd werd vorig jaar gewonnen door de Eindhovense scheikundige Maaike Kroon. Zij vertrok vorig jaar naar een onderzoeksinstelling in Abu Dhabi. De Utrechtse jurist Cedric Ryngaert schopte het tot de laatste vijf.