Wethouders studentensteden willen landelijke regeling energietoeslag

Archieffoto DUB

Dat schrijven veertien wethouders van studentensteden en acht voorzitters van politieke jongerenbewegingen in een brief aan de ministers Robbert Dijkgraaf van Onderwijs en Carola Schouten van Sociale Zaken. Het ministerie van Sociale Zaken heeft gemeenten eerder geadviseerd studenten niet op te nemen in de regeling voor energietoeslag. Daar is ook geen geld voor beschikbaar gesteld.

Volgens de brief is de situatie veranderd door een recente uitspraak van de rechtbank Gelderland. De rechtbank oordeelde dat studenten niet mogen worden uitgesloten voor de regeling.  Bovendien constateren de ondertekenaars dat de nood hoog oploopt voor de studenten. “Niet iedere student heeft ouders die kunnen bijspringen of kan op een andere manier hulp krijgen.”

Daarom verzoeken de gemeenten om een landelijke regeling om de studenten die het nodig hebben te compenseren. Uitvoeringsinstantie DUO zou daar een belangrijke rol bij kunnen spelen. “Zij hebben studenten al in beeld en beschikken over de juiste rekeningnummers. Dat is dus een veel efficiëntere oplossing dan dat gemeenten deze klus individueel oppakken.”

De gemeente Utrecht heeft het initiatief genomen voor deze gezamenlijke actie.  “Wij hebben contact gezocht met wethouders van andere studentensteden en studentenorganisaties”, zegt wethouder Linda Voortman. Op de website van de gemeente staat: “ Het is een misverstand te denken dat studenten niét te maken hebben met gestegen energierekeningen. Er zijn studenten die hulp krijgen van bijvoorbeeld ouders, of via een bijbaantje. Maar een grote groep kan deze extra lasten niet zelf dragen. Wij hebben in Utrecht zo’n 33.000 uitwonende studenten en niet de middelen of de capaciteit lokaal een regeling op te tuigen. Met het nieuwe collegejaar voor de deur is het belangrijk studenten snel duidelijkheid te bieden over de energiecompensatie in de vorm van een landelijke oplossing.”