Wilco Hazeleger nieuwe decaan Geowetenschappen

Wilco Hazeleger. Foto: UU

Wilco Hazeleger (1971) volgt Piet Hoekstra op die begin deze maand na acht jaar afscheid nam als decaan. Hazeleger is niet onbekend met de Universiteit Utrecht. Nadat hij meteorologie studeerde aan de Wageningen Universiteit en Reading University, promoveerde hij in 1999 aan de UU als fysisch Oceanograaf. Na zijn promotie werkte hij enkele jaren aan de Columbia University in New York, en bij het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI).

Sinds 2014 is Hazeleger directeur van het Netherlands eScience Center (NLeSC). Een nationaal expertisecentrum dat een brugfunctie wil vervullen tussen de ICT en wetenschap en daardoor multidisciplinair en data-intensief wetenschappelijk onderzoek bevordert. Vanuit die functie was hij onder andere betrokken bij de open science-ontwikkelingen in Nederland en bij internationale initiatieven om wetenschappelijke informatie beschikbaar te maken voor beheersing van maatschappelijke risico’s van veranderingen in het aardsysteem.

Totdat Hazeleger op 1 juli begint, is Peter Driessen de waarnemend decaan bij de faculteit Geowetenschappen. Driessen is hoogleraar Environmental Governance en was al vicedecaan Onderzoek bij de faculteit.