UvA triomfeert bij universiteiten

Winnaars Onderwijspremie bekend

Roeterseiland
Het Roeterseiland-complex van de UvA, wikimedia commons / romaine

Minister Dijkgraaf heeft de premies donderdag uitgereikt aan de winnaars en de nummers twee en drie tijdens het Comeniusfestival in Nieuwegein. Met prijzen worden onderwijsvernieuwers in het hbo en wo beloond. Dit jaar deden ook voor het eerst mbo-instellingen mee. Binnen elke onderwijssector kreeg de eerste plek 1,2 miljoen euro, de tweede 800.000 euro en de derde plek 500.000 euro.

Schaarse stageplekken
Het winnende team in het hbo kwam van NHL Stenden. Zij ontwikkelden simulatieonderwijs  waarmee studenten konden oefenen met verpleegkundige beroepssituaties en konden ervaren hoe het is om een bepaalde aandoening, zoals dementie, te hebben. Zo zijn ze minder afhankelijk van de schaarse stageplekken in de zorgsector.

De tweede plek was voor een team van de Haags Hogeschool dat kritisch denken bij studenten simuleerde. De derde plaats was voor een team van Windesheim dat een nieuwe leeromgeving voor het deeltijdonderwijs heeft bedacht.

‘Placemaking’
De eerste plek in het wo was voor het zogenoemde placemaking-project van de Universiteit van Amsterdam. Daarin werken studenten samen met lokale partijen om ruimtes op en rond universiteitscampussen te verbeteren. Zo maakten studenten onder meer plannen om drugsafval in een plantsoen te verminderen.

Een team van het Radboud UMC en de Radboud Universiteit eindigde tweede met een project om het mentale welzijn van geneeskundestudenten te bevorderen. Universiteit Twente kreeg het brons voor een project dat docenten bij technische natuurwetenschappen minder afhankelijk maakt van dure laboratoria.

In het mbo gingen prijzen naar projecten die zich bezighouden met interdisciplinair onderwijs, talentontwikkeling en onderwijs voor krimpregio’s.

Netwerk voor innovatie
De Nederlandse Onderwijspremie wordt toegekend door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Het wil de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs verbeteren door onderwijsonderzoek te coördineren en financieren.

Onder het NRO valt sinds 2021 ook het ComeniusNetwerk van onderwijsvernieuwers in het hoger onderwijs, dat de jaarlijkse Comeniusbeurzen verdeelt.