Zorgmanager Margot van der Starre wordt nieuwe vice-voorzitter UU

Met Margot van der Starre (1961) krijgt de UU een vice-voorzitter met veel ervaring in de medische sector. Het afgelopen jaar trad ze op de voorgrond als bestuursvoorzitter van verpleeghuizen in het Groene Hart die de strijd met het coronavirus moesten aangegaan. Recent gaf ze een interview aan het Algemeen Dagblad waarin ze zegt dat de verpleeghuizen veel geleerd hebben van de eerste golf en een routine hebben opgebouwd. In het voorjaar moest ze zich in de Goudse gemeenteraad verantwoorden voor de manier waarop verpleeghuizen in die beginperiode zijn omgegaan met het coronabeleid.

Van der Starre kent het Utrecht Science Park. Ze werkte als directeur bij verscillende afdelingen van het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU). Zo zat ze bij het Julius Centrum, het kenniscentrum voor Gezondheidswetenschappen en Eerstelijnsgeneeskunde. Daar doen ze multidisciplinair wetenschappelijk onderzoek naar nieuwe diagnose- en behandelmethoden en zijn verantwoordelijk voor het onderwijs aan (bio) medische studenten. Daarna was ze enkele jaren directeur van de divisie Vrouw & baby, waar onderzoek en zorg verricht wordt op het gebied van gynaecologie, voortplantingsgeneeskunde, verloskunde en neonatologie. Die divisie is zowel aan het UMCU als het Wilhemina Kinderziekenhuis verbonden.

Toch heeft Van der Starre geen economische of zorgstudie gedaan. Zij studeerde literatuurwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam.

Joanne Kellerman, voorzitter van de Raad van Toezicht, denkt dat Van der Starre de juiste persoon op de juiste plaats is. “Zij beschikt over de benodigde bestuurlijke en managementervaring en heeft bewezen dat ze richting kan geven én draagvlak kan verwerven in complexe organisaties. Ze was eerder werkzaam bij het UMC Utrecht, dus ze kent het Utrecht Science Park en de academische wereld.”

Margot van der Starre is de opvolger van Annetje Ottow die in oktober vertrok om collegevoorzitter van de Leidse universiteit te worden. Ottow had in haar portefeuille onder meer financiën, diversiteit en human resources. Het is nog niet duidelijk of Van der Starre deze taken overneemt.