‘Geen aanwijzingen voor hiv-besmetting UVSV/USC’

De geruchten over een hiv-uitbraak bij studentenverenigingen UVSV en USC lijken niet te kloppen. Er is totaal geen reden om alarm te slaan, meldt de GGD regio Utrecht.

Bij UVSV en USC circuleert al een aantal weken het verhaal dat een van de leden besmet zou zijn met het virus na een vakantie in een Afrikaans land. Deze student zou daarna andere studenten besmet hebben. De Telegraaf schrijft vandaag over de geruchten.

Is er reden voor paniek? Totaal niet, zegt Koen Hulshof, arts infectieziektebestrijding van de GGD regio Utrecht. “We hebben wel wat telefoontjes gehad van studenten die zich zorgen maken, maar bij navraag bij de soa-poli en bij de hiv-behandelaren in het UMCU is geen enkele aanleiding gevonden die de geruchten ondersteunen."

Hiv komt zelden voor onder studenten, vertelt Hulshof. “Er zijn nauwelijks hiv-besmettingen bij heteroseksuele jongeren. Met chlamydia is dat anders. Dat komt wel veel voor bij studenten.”

USC noemt de zaak in De Telegraaf een “vervelende roddel” en UVSV zegt tegen DUB dat er totaal geen aanwijzing is dat de geruchten berusten op enige waarheid. Beide verenigingen plaatsen een bericht van de GGD regio Utrecht op hun website, om de geruchten te ontkrachten.

In 2011 waren er ook berichten dat hiv was uitgebroken bij de Groningse studentenvereniging Vindicat. Voor zover bekend was er daar uiteindelijk niemand besmet met hiv. Recenter doken er hiv-geruchten op in Maastricht. Toen zou het een studentengrap zijn.