Utrechters kiezen vaker voor de fiets

Vooral voor afstanden tot 5 kilometer is de fiets voor de Utrechter het favoriete vervoersmiddel. De afgelopen jaren nam het aantal gefietste kilometers met 10 procent toe. Met 1.179 fietskilometers per inwoner per jaar is Utrecht koploper qua fietskilometers.

In Utrecht fietst een inwoner gemiddeld 3,1 kilometer per dag. Dat is meer dan de Nederlander die gemiddeld 2,9 kilometer aflegt. Dat blijkt uit een rapport van de gemeente Utrecht waarin gekeken wordt hoeveel de stad profiteert van het fietsgebruik in Utrecht.

Uit dat rapport blijkt ook dat de Utrechter de fiets overweegt als de afstand minder is dan 15 kilometer. Met een afstand van minder dan 5 kilometer is de fiets absoluut favoriet. Het aantal fietsers in Utrecht is vanaf 2010 toegenomen met 1 procent. Dat is vooral ten koste gegaan van de auto. Het openbaar vervoer is in die periode ook licht gestegen.

Het is herkenbaar voor het traject stad-De Uithof. Drommen fietsers begeven zich elke ochtend door de binnenstad richting universiteit. Van de mensen die fietsen naar De Uithof zegt 82 procent dat de fiets hun primaire vervoersmiddel is.

Volgens de gemeente betekent meer fietsers ook meer sociaal-economische opbrengst. Je moet dan denken aan een gezondere lucht, minder ziekte en een hogere levensverwachting, maar ook aan meer fietswinkels, fietskoeriers en personeelsleden voor fietsstallingen. Daarbij wordt alleen naar de fiets gekeken en niet naar wat het kan betekenen voor andere sectoren, zoals een daling van het aantal garages.

Voor de UU’er kan de fiets heel concreet geld opleveren. Vorige week is een speciale app gelanceerd om nog meer mensen die werken in De Uithof uit de auto te krijgen. Wanneer je met de fiets in plaats van met de auto naar De Uithof komt, krijg je geld. Met deze TimesUpp-app kun je tot 175 euro verdienen en de file mijden. Aanleiding is de start van de wegwerkzaamheden op de kruising Universiteitsweg-Heidelberglaan.

In het rapport wordt niet gerept over een nadeel van de toenemende interesse voor de fiets: namelijk de kans dat de fiets wordt gestolen. Dit kun je dan weer nakijken op RTL-Buurtfacts. Voor elke wijk in Utrecht kun je zien hoeveel aangiftes gedaan zijn van gestolen fietsen. Daaruit blijkt dat vooral in de buurt van het station het aantal ontvreemde fietsen hoog is(de afgelopen 6 jaar zijn er 2091 fietsen gestolen). Ook rond het Janskerkhof en de Dom is dat een risico (834 in 6 jaar). Daarbij vergeleken is De Uithof veilig. Daar werden de afgelopen 6 jaar slechts 102 fietsen meegenomen. Check hier hoe groot het risico in jouw buurt is.

Tags: fiets