Podcast over normalisering drugsgebruik onder studenten

‘Kan ik nog wel genieten van een feestje zonder drugs?’

Podcast over drugsgebruik onder studenten: ‘Kan ik nog wel genieten van een feestje zonder drugs?’

Het is geen geheim dat studenten sinds corona vaker drugs uitproberen. Waarom is dat ontstaan en wat maakt drugs zo aantrekkelijk? Wat zijn de keerzijden? Dat zijn de vragen die Robert Mazier, student Media & Cultuur in deze podcastaflevering wil onderzoeken. “Ik heb het idee dat de studentenwereld anders tegen drugsgebruik aankijkt dan de wereld daarbuiten”, constateert hij. Zelf gebruikt hij geen drugs, maar neemt hij wel alcohol. “Studenten zijn er trots op wanneer ze in hun eigen kamer een tap hebben staan. Maar praten over drugs is not done.”

Student Gillian gebruikt wel eens drugs. “Als ik mijn ouders vertel dat ik drink is dat geen probleem, maar als ik zou zeggen dat ik wel eens drugs gebruik is dat wel lastiger. Daar ligt een taboe.”

Jente merkt dat ook. “Ik vroeg laatst bij een familiefeestje hoe dat vroeger was. Nou, ze kenden in hun studententijd niemand die drugs gebruikte. Maar als ik dat navraag bij mijn huisgenoten, kent iedereen wel iemand die regelmatig drugs gebruikt.”

Volgens Gillian is dat begonnen tijdens de huisfeestjes in coronatijd. “Je zat dan met zijn allen thuis in een veilige omgeving en dan was het makkelijk om wat te nemen. Na corona is dat gebleven. Ik kijk er niet raar van op als iemand een zakje pakt.”

Gratis laten testen
Toch moeten we volgens Michelle van der Horst, projectleider Studenten & Middelengebruik  van het Trimbos-Instituut, de zaken wel in proportie blijven zien. Het overgrote deel van de studenten gebruikt geen drugs. Het grootste probleem binnen de studentenwereld is nog altijd het overmatig alcoholgebruik. “Alcohol wordt algemeen geaccepteerd, maar is tegelijkertijd wel verslavend en schadelijk. Dat maakt het problematisch om aan te pakken. Door alcoholgebruik zien we bijvoorbeeld meer grensoverschrijdend gedrag en verkeersongelukken. Wij richten ons ook op drugsgebruik. Dat gaat om een relatief kleine groep, al hebben wel signalen dat drugsgebruik toeneemt. Maar metingen zijn er nog niet.”

Dat de aandacht voor het drugsgebruik is toegenomen komt volgens Ter Horst mede door de aandacht die vanuit de studentenverenigingen zelf is gekomen. Met name  de UVSV heeft het thema op de kaart gezet met een symposium en een campagne ‘Waar trek jij de lijn?’. “Op zich heel goed, maar door de aandacht hiervoor creëer je ook het beeld dat bijna alle studenten cocaïne gebruiken. Dat is niet zo.”

Je kan dus wel zeggen dat de belangstelling is toegenomen. Naast alcohol gebruiken studenten cannabis, xtc, cocaïne en in mindere mate ook designerdrugs. Het Trimbos-Instituut wil studenten die gebruiken helpen om de risico’s goed in te schatten. Zo kan je als student in Utrecht naar de Jellinek kliniek om gratis je drugs te laten testen op veiligheid.

Dit is de vierde podcast van de DUB Studentenpodcast. Voor deze serie zijn vier studenten geselecteerd. Maak hier kennis met ze. Deze aflevering gaat over normalisering drugsgebruik onder studenten. Een verslag van de bijeenkomst kun je lezen op de Engelse pagina. De eerste aflevering ging over de mogelijkheden van ChatGPT.  De tweede aflevering over verslaafd zijn aan je mobiel. De derde aflevering ging over adhd bij vrouwelijke studenten. Dit project is mogelijk gemaakt met een subsidie van het Nationaal Programma Onderwijs van de Universiteit Utrecht