DUB Studentenpodcast over adhd bij vrouwen

‘Waar begin ik en waar begint de adhd?’

DUB Studentenpodcast over adhd bij vrouwen: ‘Waar begin ik en waar begint de adhd?’

Op de basisschool krijgen veel meer jongens de diagnose adhd dan meisjes. De verhouding is vier staat tot één. Op de universiteit is het aantal studenten met zo’n diagnose gelijkgetrokken. Hoe kan het dat de diagnose bij vrouwen zoveel later komt? En zijn de symptomen bij vrouwen anders dan bij mannen? Dat vroeg studentredacteur Jente Smit zich af en daarom koos ze dit thema om een studentenpodcast over te maken. “Ik heb zelf tijdens de studie de diagnose gekregen. Hierdoor heb ik tien wekkers nodig om ergens op tijd te komen en heb ik geen moeite om veel te praten. Ik merk dat het mijn studie beïnvloed en ik zou willen weten wat ik daaraan kan doen en hoe de universiteit er rekening mee kan houden.”

Merel herkent het verhaal van Jente. Ook zij heeft pas laat in de studie de diagnose gekregen. “Hierdoor vielen wel wat stukjes op hun plek. Op de universiteit begonnen zaken door elkaar heen te lopen. Je moet studeren, maar je hebt ook je sociale zaken. Je wilt alles, maar je kan niets. Vorig jaar was ik coach van een roeigroepje bij een vereniging. Hartstikke leuk, maar eigenlijk teveel. Ik kan moeilijk de grens bepalen en dan ben ik heel snel moe. Dat ging echt ten koste van mijn studie. Ik kom afspraken niet na en stel zowel anderen als mezelf teleur. De testen gaven mij inzicht en daardoor heb ik wel beter geleerd om ermee om te gaan. Ik heb nu meer ritme en probeer niet meer in te plannen dan ik aan kan.”

Maxime de Jong werkt bij het kenniscentrum PsyQ en doet onderzoek naar adhd. Zij erkent dat bij vrouwen de diagnose pas veel later komt. “Op de basisschool lukt het vaak nog wel. Ouders zorgen dat je op tijd naar bed gaat en meisjes hebben vaak een vorm van adhd die minder voor overlast zorgt in de klas. Dus valt het op school minder op. Dat begint al te veranderen op de middelbare school als de puberteit begint.  Maar je ziet dat het deze meiden vaak nog wel lukt om hun gebreken te maskeren en over te compenseren. Als ze naar het hoger onderwijs gaan, wordt dat opeens een stuk lastiger. Ze gaan op kamers, krijgen een druk studentenleven en tegelijk krijgen ze te maken met studiedruk. Het wordt heel druk in het hoofd en het lukt niet meer om zaken te structureren.”

Dit is de derde podcast van de DUB Studentenpodcast. Voor deze serie zijn vier studenten geselecteerd. Maak hier kennis met ze. Deze aflevering gaat over Adhd bij vrouwelijke studenten. Een verslag van de bijeenkomst kun je lezen op de Engelse pagina. De eerste aflevering ging over de mogelijkheden van ChatGPT.  De tweede aflevering over verslaafd zijn aan je mobiel. Het komende thema is:  normalisering van drugs in de studentenwereld. Dit project is mogelijk gemaakt met een subsidie van het Nationaal Programma Onderwijs van de Universiteit Utrecht