Rabobank Utrecht stelt ter gelegenheid van haar honderdjarig bestaan haar kennis, netwerk en deel van de winst beschikbaar om goede maatschappelijke ideeën te realiseren. Daartoe lanceert de bank Het Samenspel, waaraan iedereen met een innovatief, verbindend en duurzaam idee kan meedoen. In november is de finale en wordt bekend welke maximaal tien ideeën met hulp van de Rabobank ook echt worden uitgevoerd.

“Laten we de handen ineen slaan, elkaar versterken. Dat was destijds de gedachte achter onze oprichting”, zegt Rien Nagel, directievoorzitter van Rabobank Utrecht. ”Volgens deze coöperatieve gedachte proberen we al een eeuw lang  ambities van onze klanten mogelijk te maken. Dit jaar komt deze filosofie tot uiting in de viering van ons 100-jarig bestaan. Via Het Samenspel schenken we een duurzaam cadeau waaraan de hele lokale samenleving iets heeft.”

Meedoen aan Het Samenspel staat open voor iedereen die woont, studeert of werkt in Utrecht, Nieuwegein, Vleuten/De Meern of Harmelen, het werkgebied van Rabo Utrecht. “We helpen deelnemers de ideeën verder uit te werken. Daarvoor stelt de bank haar kennis, netwerk en ervaring beschikbaar. Via verrijkingsavonden bijvoorbeeld, waar deelnemers kunnen sparren met Rabobank-klanten uit diverse branches en met experts van de bank zelf. Dat leidt uiteindelijk tot versterkte en verbeterde plannen”, aldus Nagel.

Rabobank Utrecht stelt een aantal eisen aan de inzendingen van Het Samenspel. “We zoeken maatschappelijke ideeën op lokaal niveau die voldoen aan minimaal één van de volgende voorwaarden: het is innovatief,  zorgt voor verbinding of  draagt bij aan een duurzame leefomgeving. Dat kan een groot project zijn, maar ook een klein initiatief kan in de prijzen vallen.” Producten zijn uitgesloten van deelname, net als initiatieven met uitsluitend een commercieel doel. Meer informatie staat op www.hetsamenspel.nl.

Goede ideeën kunnen tot 1 september worden ingediend via de site van Het Samenspel. Een deskundige en onafhankelijke jury (onder leiding van Jacqueline Cramer, oud-minister en nu directeur van het Utrecht Sustainability Institute en hoogleraar duurzaam innoveren aan de Universiteit Utrecht) bepaalt welke maximaal vijftien inzendingen doorgaan naar de finale.  Vervolgens kiezen op 4 november leden van de lokale Rabobank de winnaars van Het Samenspel. De publieksprijs van  7.500 euro  is voor de finalist met de meeste online stemmen. In totaal is maximaal een bedrag van  200.000 euro beschikbaar voor de winnaars.