Filosofen hopen op opknapbeurt kolfkamer

Afbladderende muren met scheuren, ongezellig kantoormeubilair, en dan ook nog die zoemende tl-buis. De kolfkamer in Janskerkhof 13a is nu niet bepaald een plek waar je melk vrolijk van gaat stromen. Een Facebookwedstrijd biedt mogelijk uitkomst. Stemmen dus, aub.

Promovenda Wijsbegeerte Kirsten Pols, sinds december moeder van een zoon, maakt gebruik van de kolfruimte. Sinds de verhuizing vanuit het Bestuursgebouw in De Uithof naar de binnenstad hebben de filosofen geen eigen kamers meer. Kirsten zit nu samen met collega´s op een zolderverdieping met flexplekken. Voor het kolven gaat ze daarom het liefst naar de kolfkamer. “Het is natuurlijk heel goed dat de universiteit een voorziening heeft voor jonge moeders, veel bedrijven kennen zoiets niet”, zegt Kirsten. “Maar je zit wel mooi in een soort bezemkast die toevallig een raam heeft.”

Vooral nu zij werkt aan een onderzoeksproject waarbij meerdere jonge vrouwen zijn betrokken, is de Spartaans ingerichte kolfruimte volgens Kirsten een gespreksonderwerp onder collega´s. Toen een bekende kolffabrikant onlangs een wedstrijd uitschreef waarmee een opknapbeurt voor een kolfkamer te winnen is, hapte de promovenda daarom toe.

En nu zitten de filosofen zomaar bij de laatste drie kanshebbers. De kolfkamer die voor 26 april de meeste stemmen krijgt, ondergaat een metamorfose ter waarde van 1000 euro. Kirsten roept daarom al haar universitaire collega´s op een stem uit te brengen. “Zo kunnen we de universiteit bovendien in het licht zetten als vrouwvriendelijke werkgever.”

Wat Kirsten met die 1000 piek gaat veranderen aan de kamer? Die vraag is gemakkelijk te beantwoorden. “Een warmere, minder zakelijke inrichting en even netjes verven. Foto´s van baby´s aan de muur helpen altijd. Maar in elk geval andere verlichting. Om het kolven op gang te brengen, moet je je ontspannen voelen. Dat lukt veel moeilijker met fel tl-licht, want dat activeert de verkeerde hormonen.”

De promovenda is blij verrast met de steunbetuigingen die ze krijgt van collega´s en leidinggevenden. Ze heeft inmiddels goede hoop dat de opknapbeurt er ook komt als ze de wedstrijd niet wint. Vooral de sympathiebetuigingen van mannen zijn Kirsten opgevallen. “Je zou het misschien niet denken, maar uit alle reacties blijkt dat mannen echt betrokken zijn.”