Op de fiets, Yvonne, op de fiets

Het was een sportief ochtendje voor collegevoorzitter Yvonne van Rooy. Eerst sprong ze bij de Basket op een spinningfiets. Hard trappen voor het goede doel. Net op adem gekomen, moest ze een rondje maken op een echte fiets, een duurzame dienstfiets wel te verstaan.

Gutsende regen domineerde de maandagochtend. En dan heb je als bestuurder toegezegd even voor het goede doel te spinnen. Gelukkig voor de aanwezige bobo's van de hogeschool en universiteit stonden er enkele partytenten om zo  beschut de beentjes te laten draaien. Yvonne van Rooy en haar hogeschoolcollega Geri Bonhof zetten kort maar krachtig aan om de eerste energie op te wekken voor KiKa, de organisatie tegen kinderkanker. Het idee is namelijk dat alle met spinnen opgewekte energie symbolisch door energieleverancier DELTA wordt omgezet in geld voor Kika. Na het vertrek van Van Rooy was het aan de studenten en medewerkers om de teller omhoog te spinnen.

Fietsen is duurzaam en dus is de actie ondergebracht bij  De Dag van de Duurzame Mobiliteit, die de hogeronderwijsinstellingen in De Uithof met gemeente, provincie en ziekenhuis vandaag organiseren.

Maar voor Yvonne was de fietspret nog niet over. Nauwelijks bekomen van de spinfiets, mocht ze een paar uur later op een echte fiets toeren door het Bestuursgebouw. Opnieuw duurzaam, maar nu op een exclusieve designfiets van recyclebaar aluminium en in elkaar gezet door jongeren die gebruik maken van de Wajong-regeling. Het is de lancering van de nieuwe dienstfietsen van het Bestuursgebouw. Met het initiatief wil de Bestuursdienst laten zien belang te hechten aan een duurzame bedrijfsvoering.

En nu maar afwachten of Yvonne de smaak van het fietsen zo te pakken heeft dat ze voor haar tripjes naar de binnenstad niet de auto met chauffeur, maar de dienstfiets neemt. Vanmiddag de eerste uitdaging: de universiteitsraadsvergadering in het Academiegebouw.