Eindelijk duidelijkheid over nieuw systeem om cursussen te evalueren

Foto: pxhere

De UU is een driejarig contract met de leverancier Evalytics overeengekomen. Vanaf het studiejaar 2019-2020 kunnen faculteiten gebruik gaan maken van het nieuwe systeem dat als beste uit de bus kwam uit een vergelijking tussen drie partijen.

Op dit moment zijn er binnen de universiteit nog verschillende systemen in omloop waarmee studenten kunnen aangeven wat ze van een vak of docent vonden of kunnen terugzien hoe eerdere studenten over een cursus dachten. Uit oogpunt van kosten en efficiëntie ging de voorkeur uit naar een uniform en centraal aangeboden systeem.

Rumoerig
Met de nieuwe overeenkomst komt een einde aan een rumoerig aanbestedingstraject. Begin vorig jaar was er nog veel onvrede binnen de universiteit, nadat de universiteit terugkwam op de aanvankelijke keuze voor het systeem Caracal. Dat was binnen de bèta-faculteit ontwikkeld. De motivatie van het universiteitsbestuur was onder meer dat het UU-beleid voorschrijft dat eigen maatwerksoftware alleen wordt gebruikt als er niet voldoende commerciële aanbieders zijn.

De universiteit startte daarna een aanvullend aanbestedingstraject. Daaruit kwam het systeem DiCe als beste uit de bus. Toen bleek dat er in deze aanvullende procedure fouten waren gemaakt, zag de universiteit zich genoodzaakt een geheel nieuwe aanbesteding uit te schrijven.

Vanaf volgend jaar september
Uit die nieuwe aanbestedingsronde is Evalytics nu als beste naar voren gekomen. Onbekend is wat de universiteit gaat betalen voor het cursusevaluatiesysteem. Bij de aanbestedingsvorm die werd gehanteerd, mag het in ieder geval niet gaan om bedragen hoger dan 221.000 euro.

Volgens een woordvoerder van de directie ITS hebben alle faculteiten aangegeven ook daadwerkelijk gebruik te gaan maken van het nieuwe systeem, al is nog niet zeker of dat overal al per september 2019 zal zijn.