Kamernood maakt van sommige huisbazen vreemde wezens

Utrecht telt volgens de Studentenwegwijzer ruim 66.000 studenten en veel van hen wonen in Utrecht of willen hier graag komen wonen. Er is een tekort aan studentenkamers. Ruim duizend studenten die graag voor het begin van het nieuwe academisch jaar in Utrecht willen wonen, kunnen geen kamer vinden, zegt Vidius een organisatie die opkomt voor de belangen van studenten. Wie een kamer heeft, wil die dus graag behouden. Dat zorgt soms voor vreemde, abnormale of illegale situaties in studentenhuizen. “Onze huisbaas is best een aardige man, maar wel wat vreemd. Hij komt ten eerste bijna twee keer per week onaangekondigd langs en eist dan dat we allemaal met hem samen gaan ontbijten. Doen we dit niet, dan dreigt hij de toevoer van het warme water te blokkeren”, zegt Anniek die in een huis met vijf andere studenten woont.

Nieuw huurcontract
Sam woonde in een huis met vier studenten die allemaal binnen korte tijd op straat kwamen te staan. De huisbaas besloot de huurcontracten aan te passen. “We moesten een nieuw contract tekenen, omdat het oude contract verjaard was, zei ze. Toen wij het nieuwe contract doorlazen, zagen we dat ze allerlei dingen in de tekst had veranderd. Zo moesten we meer huur gaan betalen en kreeg ze het recht om ons per direct uit onze kamers te zetten.” Sam en zijn huisgenoten waren niet blij met deze aanpassingen, maar besloten het contract toch maar te tekenen. “Uiteindelijk kwam, zoals wij al dachten, het moment dat we uit huis moesten. Ze ging het huis verkopen. Wij moesten er binnen een maand uit.

Hospita houdt van cash
Larissa woonde samen met drie andere studenten jarenlang bij een hospita. “We deelden samen de voordeur en de gang. De woonkamer was haar ‘huis’ en de tweede en derde verdieping van mij en mijn drie huisgenoten. Het was vooral heel klein. Er stond een keukenblok op de overloop en in plaats van een badkamer hadden we een douchehokje.”

Studenten kiezen  voor deze woonsituatie omdat de huurprijzen van een hospita-woning over het algemeen lager uitvallen dan een vrije studentenwoning waarvan de gemiddelde kamerprijs in Utrecht 431 euro is. Dit blijkt uit peilingen van Kamernet. Bij Larissa was dit niet het geval, zegt ze. “Wij betaalden allemaal 400 euro per maand. Voor deze kleine ruimte was dit veel te hoog.” Raar vond Larissa het dat de huisbazin de huur elke maand cash wilde hebben. “Elke eerste van de maand liepen mijn huisgenoten en ik met 400 euro over straat.”

Te hoge huur en huisjesmelkers
De kamernood in Utrecht leidt ook tot excessen. Zo betaalt, volgens een recent rapport van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb), 82,35 procent van de kamerbewoners in de Domstad een te hoge huur. Studenten betalen volgens dit rapport gemiddeld 117 euro te veel voor hun kamer.

In de afgelopen jaren zijn een paar huisjesmelkers in de stad aangepakt. Dit zijn huisbazen die vaak een te hoge huur vragen, het huis niet onderhouden waardoor gevaarlijke situaties kunnen ontstaan of de bewoners zelfs pesten of intimideren. “Mijn huisbaas valt absoluut in de categorie huisjesmelker,” beweert Anniek. “Ons huis is zoals wij het zelf noemen verpauperd. Deuren sluiten niet goed, het behang laat los, in de keuken ontbreekt een vloerplank, de trapleuning hangt scheef en hoe goed en vaak wij ook de douche schoonmaken, de schimmel blijft terugkeren. Dit alles voor een huur van 450 euro per maand voor slaapkamers van amper 10 vierkante meter …..” Anniek en haar huisgenoten durven niet naar de huurcommissie te stappen om te klagen over hun huis en huisbaas. “Hij heeft meerdere keren gezegd dat als we dat doen, hij ons huurcontract niet gaat verlengen. ”

Huisjesmelkers zijn volgens de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) een groot probleem. “Veel huisbazen trekken zich niks aan van de regels,” aldus Geertje Hulzebos, voorzitter van de LSVb. De vakbond vindt dat de boete die huisbazen moeten betalen als de huurcommissie klagende studenten in het gelijk stelt, omhoog moet. Dat verzoek legt ze neer bij de politiek. “Nu betaalt een huisbaas maximaal een paar honderd euro. Dat risico willen huisbazen vaak wel lopen.”

“Maar ook als de boete omhoog gaat, zal het lastig blijven om huisjesmelkers volledig te laten verdwijnen. Huisjesmelkers intimideren vaak de huurders om te voorkomen dat ze naar de huurcommissie stappen. Dit kan op allerlei manieren. De extreemste situatie die wij hebben gehoord, is dat huisbazen een luidruchtige alcoholist bewust in de kamer naast de klagende student laten wonen. Door de intimidatie en de geluidsoverlast van de nieuwe bewoner, hoopt de huisbaas dat de student zelf gaat verhuizen en dus niet naar de huurcommissie stapt.”