Meer dan dertig UU-studenten teruggeroepen uit Italië

Foto gemaakt door rechtenstudent Joost Jansen die Parma moest verlaten

Nu de Italiaanse regering heeft aangekondigd de noodmaatregelen vanwege het coronavirus uit te breiden naar het hele land, dringt de Universiteit Utrecht aan op de terugkeer van 31 Utrechtse uitwisselingsstudenten. UU-studenten die vakken volgen aan een Italiaanse universiteit, kregen dinsdag het advies om te vertrekken.

Drie Utrechtse studenten die aan de universiteiten van Milaan en Padua in Noord-Italië studeerden, kregen al eerder het advies van de universiteit om het land te verlaten. En dat hebben zij ook gedaan.

Geen apocalyps
Hoe chaotisch de situatie is, blijkt wel uit het contact dat DUB dinsdagmiddag had met student Geschiedenis Ellen Linderhof. Zij begon in februari aan haar vakken aan de universiteit van Bologna met het idee deze zomer pas weer naar Nederland komen.

In een eerste telefonisch gesprek dinsdagmiddag gaf ze aan te twijfelen of ze gehoor moest geven aan de oproep. “Ik heb hier al wat vriendinnen gemaakt”, zei ze. “Verder merk je wel dat het allemaal wat stiller wordt op straat, maar het is nog niet zo dat de zombie apocalyps is uitgebroken.”

Ook kon ze nog steeds haar vakken volgen, al was het dan online. Haar kamer in Utrecht had ze onderverhuurd. “Bovendien weet ik niet hoe de situatie zich in Nederland ontwikkelt. Straks ben ik even in Nederland en wil ik terug naar Bologna, maar kan dat niet meer.”

Een uur later is de situatie alweer helemaal anders. Ellen belt DUB met de mededeling dat ze net te horen heeft gekregen dat Ryanair vanaf dit weekeinde stopt met vliegen op Bologna. Ze vreest dat andere maatschappijen dat voorbeeld gaan volgen. “Dan is het niet verantwoord om hier te blijven. Stel dat er iets gebeurt in Nederland, dan kom ik niet meer terug.” Donderdag vliegt ze naar huis.

Geschiedenisstudent Ellen Linderhof tijdens een van haar laatste dagen in Bologna, eigen foto.

Mondeling tentamen online
Ook rechtenstudent Joost Jansen studeerde sinds begin februari in Italië, aan de universiteit van Parma. Hij besloot maandag al naar huis te gaan. Hij zit nu even in zijn eentje thuis in zelfgekozen quarantaine. “Niet dat ik een risicogeval ben, ik voel me goed. Maar ik wil alles uitsluiten.”

Ook Joost volgde de afgelopen twee weken voornamelijk online colleges. Pas afgelopen weekeinde besloot hij dat hij liever niet wilde blijven. “Ik merkte dat de onrust onder studenten toenam. Bovendien was er geen lol meer te beleven. De straten werden leger en mensen kregen het advies zoveel mogelijk binnen te blijven.”

Joost weet even niet hoe het verder gaat. Het missen van de studiepunten is geen grote ramp, omdat hij al genoeg punten heeft om af te studeren in Utrecht. Voorlopig richt hij zich even op het tentamen Italiaans dat hij volgende week maandag heeft. Een mondeling online met zijn docent in Parma.

Selfie van rechtenstudent Joost Jansen die maandag de trein nam om in Milaan het vliegtuig te nemen naar huis.

Laptop mee naar huis
In een mail die alle Utrechtse studenten en medewerkers dinsdag kregen staat verder dat de universiteit liever niet ziet dat zij naar Italië afreizen. Ook moeten gasten uit Italië worden verzocht om voorlopig niet naar Utrecht te komen.

De UU sluit daarnaast aan bij de oproep van het kabinet om medewerkers die in Brabant wonen, zoveel mogelijk thuis te laten werken. Alle medewerkers – of ze nu uit Brabant komen of niet – krijgen bovendien het advies dagelijks hun laptop mee naar huis te nemen. Voor het geval dat.

Van studenten wordt voorlopig verwacht dat zij gewoon hun colleges blijven volgen. Dat liet de UU zondagavond al in een mail weten. Brabantse studenten die zich ziek voelen, mogen thuis blijven. Als zij een college of tentamen missen waarvoor aanwezigheidsplicht geldt, moeten ze telefonisch of per mail contact opnemen met het studiepunt.

Dat hadden maandagochtend al verschillende studenten gedaan, bleek uit een korte rondgang van DUB. Het studiepunt van de faculteit Bètawetenschappen ontving voor het middaguur zes telefoontjes en mailtjes van studenten met vooral verkoudheidsverschijnselen. Ook bij Geesteswetenschappen (zo’n acht telefoontjes) en bij Geowetenschappen (tien meldingen, vooral mailtjes) meldden studenten zich met vragen en ziekmeldingen.

Brabantse medewerkers die zich niet goed voelen, krijgen sinds zondag het advies om thuis te blijven. Navraag leert dat het op dit moment niet te zeggen is of het aantal ziekmeldingen toeneemt. Vorige week leek dit nog niet het geval te zijn.

Tenslotte was Ruttes advies om geen handen te schudden aan de UU al een week van kracht. Zo moesten de winnaars van de Onderwijsprijzen het donderdag tijdens de Onderwijsparade al doen zonder handen schudden of zoenen.

Tags: coronavirus