Van peren tot prela: wat studenten zeggen en wat ze ermee bedoelen

Illustratie: Helga Wellink

1.    Die eindbaas wil exposure pakken door dierlijk bakken naar binnen te harken.

[Die jongen wil opvallen door onbeschaamd veel biertjes te drinken.]

Bier is waarschijnlijk het meest besproken en populairste onderwerp binnen de muren van een studentenvereniging. Daardoor zijn er diverse woorden voor bier of zuipen ontstaan. Andere bekende voorbeelden zijn adten, klemmen, en naar de getver / klote gaan.

2.    Gast heb je nou al geregeld of ben je nog steeds een laffe panda?

[Gast heb je nou al seks gehad of sta je nog steeds droog?]

Een ander terugkerend thema is seks. Zo zijn er verschillende uitdrukkingen voor relaties en seksuele handelingen. Regelen is misschien wel de bekendste term in Utrecht, maar denk bijvoorbeeld ook aan scharrel (iemand waarmee een persoon vaker seks heeft), integreren (iemand goed leren kennen op een seksuele manier) en juinen (masturberen voor mannen).

3.    Hij verkiest zijn prela boven de soos, wat een burgerpraktijken.

[Hij verkiest zijn prille relatie boven de sociëteit (vereniging), dat is niet studentikoos.]

‘Hoe studentikozer, hoe beter’, dat is hoe leden van een studentenvereniging denken. Als je een avondje met je partner op de bank wil chillen, wordt dat al snel als ‘burgerlijk’ bestempeld.

4.    Mijn stuko dispuutsgenoten gingen thunder terminaal gisteravond door al dat peren.

[Mijn studentikoze vrienden waren heel erg dronken gisteravond omdat ze zo veel hadden gedronken.]

Bij peren denken de meeste Nederlanders aan fruit. Leden van Unitas niet, zij gebruiken peren als zuipen. Dit worden homoniemen genoemd: woorden met meerdere afwijkende betekenissen. Een ander voorbeeld is kogel, dat op Unitas gebruikt wordt als ‘dronken’.

5.    Die sjaars hebben tantoe weinig por, echt schraal.

[Er zit geen tempo in bij de eerstejaars, echt irritant / suf.]

Dat eerstejaars tijdens de ontgroening het pispaaltje zijn, is waarschijnlijk voor niemand nieuws. In het taalgebruik van studenten komt dat bijvoorbeeld zo tot uiting.

6.    Die suffe hut pramde de borrel vanwege een tentie.

[Zij was saai omdat ze de borrel afzei vanwege een tentamen.]

In de tentamenweek moet er natuurlijk gestudeerd worden, maar wanneer je een borrel met vrienden afzegt omdat je moet studeren, ben je een beetje suf. Van je vrienden moet je het hebben, toch? #groepsdruk

7.    Zij stonden gênant te barfen tijdens de vroeghborrel, helemaal bad aan het gaan.

[Zij waren heel erg aan het overgeven tijdens de borrel en voelden zich superslecht.]

Wanneer je te veel drinkt moet je nou eenmaal overgeven. Dat vinden studenten alleen maar mooi. Braken kan je op verschillende studentikoze manieren verwoorden, bijvoorbeeld als brokkelen of volumebraken. Op Unitas zeggen ze ook wel dat je hebt ‘verloren’ van jezelf. En een vroeghborrel (met h) is een borrel die om 17:00 uur (letterlijk vroeg) van start gaat waarbij je niet van tevoren mag eten. Als je het goed doet, duik je alsnog lekker voor twaalven je bed in omdat je dan al te dronken bent.

8.    Echt een knorrenact dat hij loopt te miemelen over een rietadt.

[Echt niet studentikoos dat hij aan het zeuren is over het leegdrinken van een biertje met een rietje.]

‘Knorren’ zijn mensen die niet lid zijn bij een studentenvereniging en die in de ogen van studentenverenigingen niet of weinig zuipen. Een rietadt is een bekend fenomeen onder studenten: je buigt een rietje om de hals van een flesje bier, waardoor je het ‘makkelijk’ in één teug leeg kan drinken. Try this at home! Het werkt als een tierelier. Ben je ook meteen weer van je burgerlijke imago af.

9.    De ambiance tijdens Novitiaat was grimmig omdat de sjaars bits werden aangegierd om te hobbelen.

[De sfeer tijdens de ontgroeningsperiode was ongezellig omdat er op de eerstejaars druk werd uitgeoefend om door te lopen.]

Een veelbesproken onderwerp in de media: de ontgroeningsperiode. Maar hoe noem je zoiets eigenlijk? Op Unitas spreken ze van het Novitiaat. Bij andere verenigingen noemen ze het ook wel de KMT (de kennismakingstijd).

10.  Echt winnen dat ik vanavond met de maiden ga keten.

[Ik vind het echt leuk dat ik vanavond met mijn vriendinnen plezier ga maken.]

Een bekende uitdrukking onder studenten dankzij zangeres Merol is: lekker met de maiden. Op Unitas is die in ieder geval blijven hangen. Waarschijnlijk zit het liedje nu in je hoofd.

Lees ook het studentenwoordenboek 'Van aanduwen tot ufje en zeester' dat DUB vorige jaar publiceerde.

Dit artikel staat in verkorte vorm in het magazine Student en Stad dat DUB in september 2019 publiceerde. Met dat magazine viert DUB vijftig jaar onafhankelijke universiteitsjournalistiek in Utrecht. Het thema is de verhouding tussen de Utrechtse studenten, de stad Utrecht en de Utrechters. Klik hier voor alle verhalen uit het magazine en enkele extra verhalen. Lees bijvoorbeeld ook ons artikel: 'Studententaal is supermooi'.