Avondklok geldt toch niet bij tentamens

Sporten bij het bootcampveldj bij het IBB mag volgende week ook niet meer na 21.00 uur. Foto DUB

De Tweede Kamer sprak donderdag over het invoeren van een avondklok. Met die maatregel wil het kabinet het aantal coronabesmettingen terugdringen. De Tweede Kamer moet er vanavond nog mee instemmen.

Woensdag was er verwarring over studenten die tentamen moeten doen. Eerst had het kabinet laten weten dat de avondklok niet zou gelden voor deze studenten, maar later trok het dit weer in. De avondtentamens moesten maar geschrapt worden.

Diverse politieke partijen drongen er bij het kabinet aan om deze uitzondering toch toe te staan. Onderwijsinstellingen en studentenorganisaties hadden daar gisteren toe opgeroepen, en dus niet zonder succes.

Twee verklaringen
Studenten, maar ook docenten en ondersteuners die vanwege een tentamen over straat gaan tijdens de avondklok, moeten een briefje bij zich hebben dat ze zelf hebben geschreven en een verklaring van hun onderwijsinstelling.

Lange tijd was het onduidelijk of de Tweede Kamer akkoord zou gaan met de avondklok. Maar een motie van D66 waarin gevraagd wordt voor het later ingaan van de avondklok, kan rekenen op een meerderheid van de stemmen. De avondklok gaat in om 21.00 uur en loopt tot half vijf in de ochtend.

Tags: coronavirus