Bèta-Geocluster krijgt geleidelijk het groen terug

Het kan niemand zijn ontgaan dat er al jaren vele bouwactiviteiten zijn in de zogeheten Noordwestcluster, het deel van De Uithof dat wordt omsloten door de Budapestlaan, de Leuvenlaan en de Sorbonnelaan. Het is in de zeer nabije toekomst de thuisbasis van meer medewerkers en studenten van de faculteiten Bèta- en Geowetenschappen. Hoewel de bouwactiviteiten nog niet achter de rug zijn, wordt de buitenruimte intussen wel opnieuw ingericht. Het gebied aan de buitenranden wordt eerst aangepakt.

Sinds het tweede semester is het Minnaertgebouw weer in gebruik als onderwijslocatie. Het pand heeft een fikse verbouwing achter de rug en is nu onder meer verbonden met het Buys Ballotgebouw en het Koningsbergergebouw, dat in 2015 in gebruik is genomen. Een groene zogeheten loop verbindt de drie onderwijsgebouwen met elkaar. Stratenmakers en hoveniers zijn nu druk bezig om paden en stoepen aan te leggen, bomen te planten en gras en bloemen te zaaien. Asfalt wordt vernieuwd. Zoals ook elders in De Uithof komt in deze hoek van De Uithof het gras tot aan de rand van de gebouwen. De dertien bomen die gekapt zijn voor de verbouwing, zijn of worden vervangen en er worden 46 extra bomen geplant.

Het pad naar de hoofdingang van het Minnaertgebouw is verplaatst om een grotere groene zone te krijgen. Het pad is begrensd door extra hoge stoepranden zodat je er kan zitten en uitkijkt over de zogeheten wadi: een brede geul die het regenwater moet afvangen. Hier komen planten en bloemen te staan die in een wat nattere omgeving gedijen. Voor eetcafé Jazzmans op de begane grond komt een terras waarvan een deel van het meubilair ook in de winter buiten staat. Tot de officiële stoelen en tafels arriveren, staat er een aantal picknicktafels.

Aan de Princetonlaan krijgt de buitenruimte ook vorm. De bouwwerkzaamheden zijn hier bijna klaar. Het Gemeenschappelijke Milieulaboratorium is eind 2013 in gebruik genomen. In dit pand van RAU architecten Amsterdam zitten de laboratoria van onderzoeksinstituten TNO, Deltares en de faculteit Geowetenschappen. Hier wordt onderzoek gedaan naar de menselijke invloed op klimaat, lucht, water en bodem. Het pand is inmiddels via een glazen gang verbonden aan het onderkomen van TNO en de nieuwe Geotoren.

De Geotoren is de nieuwe thuisbasis van het ondersteunend personeel, wetenschappers en masterstudenten van de faculteit Geowetenschappen die geleidelijk verhuizen uit het Van Unnikgebouw dat per september dichtgaat. Deze maand moet iedereen in de Geotoren een werkplek hebben. Het gebouw heeft net als het Koningsberger een inpandige fietsenstalling. De geo’s kunnen op twee verdiepingen hun rijwiel parkeren. Sinds maart is de officiële naam van de geschakelde panden aan de Princetonlaan het Vening Meineszgebouw. Felix Andries Vening Meinesz (1887 - 1966) was een bekende Utrechtse wetenschapper die onder meer een methode heeft bedacht om zeer nauwkeurig de zwaartekracht te meten.

Het pad naar de stalling is klaar en daarom kan de rest van de buitenruimte rondom het Vening Meineszgebouw worden heringericht. Gras, bomen en zitelementen komen bij het gebouw te staan. Wachten is nog op de oplevering van de verbouwing van het Robert J van de Graaf laboratorium, dat na de werkzaamheden het Earth Simulation Laboratory heet en van de aardwetenschappers is die even verder aan de Princetonlaan staat.

Als het groen aan de randen is teruggekeerd, wil dat niet zeggen dat de bouwactiviteiten in de Noordwestcluster klaar zijn. De Geo’s en Bèta’s moeten er rekening mee houden dat er nog gesloopt gaat worden. De Vagant verdwijnt bijvoorbeeld deze zomer. In 2019 gaat wat er nog over is van het pand van Aardwetenschappen tegen de vlakte. De medewerkers verlaten geleidelijk het pand en de laatsten trekken de deur eind dit jaar definitief dicht. Dan wordt eerst het asbest verwijderd om vervolgens het pand te slopen.

De medewerkers en studenten van het gebied kijken dan uit op een grote vlakte waar de parkeerplaats voor het Ornsteinlab deel vanuit maakt. De rest van het plein wordt groener. Er komen gras en bomen en verschillende type zitelementen als bankjes en picknicktafels.

De verkeersstromen wordt in dit gebied anders georganiseerd. Voetgangers, fietsers en auto’s krijgen ‘eigen wegen’. Het fiets- en wandelpad komt dichter bij de bebouwing van het Koningsberger en de Geotoren te liggen. Hierdoor wordt het fietspad langs de Budapestlaan aan de zijde van de Botanische Tuinen overbodig. Het voormalige parkeerterrein langs de Leuvenlaan, waar nu nog de bergen zand en grind liggen, wordt onderdeel van de Botanische Tuinen. Hier kan in de toekomst niet meer worden geparkeerd.

Ongewis is nog wat er gaat gebeuren met het pand waar tot 2021 SRON zit. Het instituut vertrekt in dat jaar naar zijn nieuwbouw in Leiden.